Tohtorikoulutettavien silmin: EARLI JURE-konferenssi 18.-20.8.2021

Joka toinen vuosi järjestettävä kansainvälinen kasvatusalan junioritutkijoille eli tohtorikoulutettaville suunnattu konferenssi EARLI JURE 2021 alkaa lähetä loppuaan tämä vuoden osalta. Konferenssikokemus herätti muutamia ajatuksia siitä, mitä kannattaa ottaa huomioon sekä esiintyessä että osallistuessa, joita jaamme tässä blogikirjoituksessa.

JURE 2021 Konferenssi järjestettiin täysin etäyhteyksien avulla, mutta halusimme nauttia kokemuksesta yhdessä, joten seurasimme esityksiä yliopiston tiloista kolmen päivän ajan. Konferenssien tarkoituksena on verkostoitua, esitellä omaa tutkimusta sekä keskustella tutkimukseen liittyvistä seikoista. Tätä tarkoitusta tuki erinomaisesti se, että pystyimme yhdessä keskustelemaan esityksistä ja niihin liittyvistä aiheista sekä miettiä, mitä esittäjiltä voisi kysyä.

Meidän osalta konferenssi oli kolmas, johon osallistuimme sekä esittäjinä että osallistujina. Saimme molemmat esittää omat esityksemme heti ensimmäisenä konferenssipäivänä, joka mielestämme oli etu, sillä oman esityksen jännittäminen voi viedä helposti keskittymistä muiden esityksistä sekä mielenkiintoiseen keskusteluun osallistumisesta.

Konferenssikokemus herätti muutamia ajatuksia siitä, mitä kannattaa ottaa huomioon sekä esiintyessä että osallistuessa:

1. Etäkonferenssissa teknologia yllättää, ’helperit’ tarpeellisia!

Internetyhteys pätkii, power point-diat eivät näy oikein tai mikrofoni suhisee. Vaikka etäyhteyksillä toimimista on tovi maailmantilanteen ansiosta harjoiteltu, yllättää se edelleen. Tärkeää onkin testata toimintaa etukäteen ja pyytää apua. JURE:ssa jokaiseen esityssessioon oli varattu ’helper’, jonka tehtävänä oli auttaa teknologiajärjestelyissä. Näin ollen esittäjät sekä sessiota ohjaava ’chair’ pystyi luottamaan siihen, että ’helper’ osasi neuvoa, mitä kannattaa kokeilla, kun teknologia pettää. Tästä järjestelystä suuret kiitokset konferenssijärjestäjille!

2. Muista esitellä myös metodit!

Teorian sekä tulosten lisäksi on tarpeellista myös esitellä, millaisia menetelmiä käyttäen tutkimus on toteutettu. On hyvä kertoa, ketkä olivat tutkimuksen osallistujia, miten osallistujat jaettiin esimerkiksi interventioryhmiin, millaisia mittareita käytettiin sekä miten tuloksia analysoitiin. Ilman menetelmien esittelemistä on vaikea tulkita tuloksia ja tulkita päätelmiä, joita tutkijat ovat tehneet. Tutkimusryhmässämme on ollut nyrkkisääntö, että taustan esittelemiselle on hyvä varata yksi dia, jonka jälkeen kannattaa syventyä oman tutkimuksensa esittelemiseen. Ihmiset ovat tulleet kuuntelemaan sessiota kuullakseen juuri sinun tutkimuksesta!

3. Kysy rohkeasti: tarkoitus on verkostoitua sekä keskustella tutkimuksesta!

Tutkijat ovat tulleet konferenssiin esittelemään omaa tutkimustaan, kuuntelemaan, millaista tutkimusta muut tekevät samalla alalla sekä keskustelemaan tutkimukseen liittyvistä aiheista. Ole siis rohkea ja esitä kysymyksiä, esittäjät vastaavat niihin mielellään! Vinkkinä voimme jakaa omat luottokysymyksemme, joita olemme itse usein käyttäneet: Mitä tekisit toisin tutkimuksessasi, jos nyt saisit muuttaa jotakin? Mitkä ovat mielestäsi tärkeimmät jatkotutkimusaiheet, joita tutkimustuloksesi nostavat esiin?

4. Kokemus tuo varmuutta sekä esiintymiseen että keskustelemiseen!

Etenkin ensimmäisen konferenssiesityksen pitäminen on äärimmäisen jännittävä tilanne. Kokemuksiemme mukaan ainoa tapa tottua esittämiseen ja keskustelemiseen on tekemällä juuri niitä! Active Numeracy-tutkimusryhmässämme on tapana käydä konferenssiesitykset yhteisessä jatko-opiskelijoiden seminaarissa läpi hyvissä ajoin ennen esitystä. Näissä seminaareissa voi harjoitella esityksen pitämistä, käydä läpi dioja sekä kysellä kysymyksiä ja saada kommentteja. Seminaarit ovat myös olleet mielestämme oivallinen tapa saada varmistusta muilta tohtorikoulutettavilta sekä ryhmän vanhemmilta tutkijoita siitä, millainen esityksen tulisi olla ja miten asiat kannattaa esittää.

Alta löydät tiedot ryhmämme JURE 2021 tohtorikoulutettavien esityksistä.

Terhi & Pinja

PS. Ensimmäisen postauksemme, jossa esittelemme itsemme, löydät täältä.