Opettajien koulutuksessa aloitetaan yhteistyö Pekingin kanssa

Helsingin yliopisto aloittaa yhteistyön Kiinan merkittävimmän opettajankoulutusyliopiston kanssa. Suomalainen koulutusvienti käynnistyy ainakin opettajien täydennyskoulutuksessa.

Helsingin yliopisto ja Beijing Normal University solmivat maanantaina Pekingissä kumppanuussopimuksen, jossa sovitaan yhteisistä tutkimushankkeista, opettaja- ja opiskelijavaihdosta, tohtorikoulutuksesta sekä opettajien täydennyskoulutuksesta.

– Moni yhteistyöhanke liittyy digitaalisissa ympäristöissä oppimiseen, oppilaiden hyvinvointiin ja uusien kannustavien arviointimenetelmien kehittämiseen, kertoo professori Hannele Niemi käyttäytymistieteellisestä tiedekunnasta.

Hankkeissa on mukana laaja joukko Helsingin yliopiston kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen tutkijoita muun muassa erityispedagogiikan ja neurotieteen aloilta.  Lisäksi monitieteisiin hankkeisiin osallistuu oikeustieteen, ilmakehätutkimuksen, lääketieteen virtuaalisten opetusympäristöjen sekä LUMA-keskuksen tutkijoita.

Kahden korkeatasoisen yliopiston yhteistyöllä on Niemen mukaan valtava merkitys. Suomalaisten näkökulmasta tärkeää on taata oppimisen mahdollisuudet kaikille oppilaille.

– Yhdistämme parhaan osaamisemme ja teemme kouluistamme entistä parempia.

Pekingissä allekirjoitettiin myös laajempi yhteistyösopimus kiinalaisten ja suomalaisten yliopistojen välillä. Sopimus koskee koulutusta, tutkimusta ja yritysyhteistyötä. Helsingin yliopisto johtaa tätä Sino-Finnish Joint Learning Innovation Institute -verkostoa Suomen osalta.

Suomen Kiinan suurlähetystö uutisoi yhteistyöstä