Helsingin yliopiston tiedekuntien ja koulutusohjelmien muuttuneet valintatiedot julkaistaan 30.4. aikana

Perinteisiä yliopistojen valintakokeita ei koronavirustilanteen vuoksi ole tänä vuonna mahdollista järjestää turvallisesti. Poikkeustilanteen takia vuoden 2020 valintaperusteisiin on tehty muutoksia niihin hakukohteisiin, joiden valintamenettelyyn kuuluu valintakoe.

Muuttuneet valintatiedot julkaistaan Opiskelijavalinnat koronavirustilanteessa -sivuilla.

Suomalaisyliopistot linjasivat yhteisesti 9.4.2020, että yliopistojen perinteisiä valintakokeita ei tänä vuonna ole koronavirustilanteen vuoksi mahdollista järjestää turvallisesti. Linjauksen takia tiedekunnat ovat joutuneet hyvin poikkeuksellisessa tilanteessa tekemään muutoksia vuoden 2020 valintaperusteisiin hakuajan jo päätyttyä. Muutokset koskevat kaikkia niitä hakukohteita, joiden valintamenettelyyn kuuluu valintakoe.

– Emme voi koronaviruksen aiheuttamalle poikkeustilanteelle mitään, mutta olemme todella pahoillamme kaikkien niiden hakijoiden puolesta, jotka olivat jo ehtineet valmistautua perinteiseen valintakokeeseen. Olemme tehneet parhaamme, että näissä olosuhteissa järjestettävät valintamenettelyt olisivat mahdollisimman oikeudenmukaisia kaikille hakijoille, sanoo Helsingin yliopiston opiskelijavalinnoista ja opintoasioista vastaava vararehtori Sari Lindblom.

Päätös muuttaa valintaperusteita tehtiin niin hakijoiden kuin henkilökunnan terveyttä ajatellen. Muutosten avulla valinnat voidaan toteuttaa fyysistä kontaktia välttävillä tavoilla.

– Helsingin yliopistoon haki korkeakoulujen kevään yhteishaussa yli 32 000 henkilöä. Tuhansien ihmisten kokoontuminen useaksi tunniksi samoihin tiloihin olisi väistämättä altistanut henkilöstön ja hakijat useille kontakteille, vaikka hakijat olisi jaettu useisiin saleihin eri kampuksille. Lisäksi riskiä tartunnoille olisi lisännyt eri ryhmien liikkuminen paikasta toiseen, lisää Lindblom.

Kaikkiin hakukohteisiin on edelleen vähintään kaksi hakuväylää. Tarkemmat tiedot valintakokeista sekä niiden suoritustavoista julkaistaan hakukohteittain pääosin noin viikkoa ennen valintakoetta.

Yliopistojen yhteisenä tavoitteena on, että opiskelijavalinnat saadaan muuttunein järjestelyin tehtyä ja lukuvuosi 2020–2021 käynnistettyä syksyllä tavanomaisen aikataulun mukaisesti.

Lisätietoja:

UNIFI: Yliopistot ovat päättäneet kevään opiskelijavalintojen muutoksista 30.4.2020

Helsingin yliopiston muuttuneet valintatiedot Opiskelijavalinnat koronavirustilanteessa -sivuilla.