HELSEED-yrittäjyysohjelman pilottivuosi onnistui hyvin – sijoitusneuvottelut alkavat useiden tiimien kanssa

Lupaavimmille startup-yrityksille luvassa voi olla jopa 50 000 euroa alkuvaiheen rahoitusta. HELSEED saa jatkoa myös vuonna 2021.

Keväällä 2020 alkaneen yrittäjyysohjelman päätavoite on innostaa opiskelijoita viemään yritysideoitaan eteenpäin sekä opettaa liiketoimintasuunnitelman laatimiseen ja idean esittämiseen liittyviä taitoja. Ohjelmaan osallistui yli 20 yritystä tai projektia jättämällä liiketoimintasuunnitelmansa arvioitavaksi syyskuun loppuun mennessä.

Helsingin yliopiston sijoitustiimi ja Think Companyn edustajat kävivät liiketoimintasuunnitelmat läpi ja kutsuivat kahdeksan tiimiä esittelemään liikeideansa suullisesti. Esitykset kuultiin marraskuun lopussa poikkeustilanteen vuoksi etäyhteyden kautta. Niitä oli arvioimassa kvestori Marjo Berglund, sijoitusjohtaja Anders Ekholm, Think Companyn toimitusjohtaja Rosa Salmivuori sekä sijoituspäällikkö Marko Berg.

– Koska vuoden 2020 HELSEED oli pilotti, emme oikeastaan tienneet mitä odottaa. Nyt ohjelman päättyessä sen voi sanoa olleen menestys. Olen positiivisesti yllättänyt sekä saaduista liiketoimintasuunnitelmista että kuulemistani pitcheistä. Uskon, että ensi vuoden HELSEED-ohjelmasta tulee vielä parempi, sijoituspäällikkö Marko Berg sanoo.

HELSEED jatkuu ja uudistuu

Ohjelmassa ei valittu voittajia tai palkittu parhaita pitchauksia. Seuraavaksi yliopiston sijoitustiimi aloittaa keskustelut valikoitujen startupien tai projektien kanssa mahdollisista sijoituksista. Sijoitusprosessia ohjaavat yliopiston sijoitustoiminnan periaatteet ja sijoitussuunnitelma. Jos sijoitusehtojen osalta neuvotteluissa päästään molempia tyydyttävään lopputulokseen, Helsingin yliopiston rahastot tekee sijoituksen. Sijoitussumma voi vaihdella 10 000 ja 50 000 euron välillä.

– Toivottavasti voimme kertoa teille ensimmäisistä sijoituksistamme jo ensi vuoden alussa, sijoitusjohtaja Anders Ekholm tiivistää.

Palaute yrittäjyysohjelmasta on ollut niin positiivista, että ohjelma on saamassa jatkoa.

– Kokemukset ensimmäisestä yrittäjyysohjelmastamme ovat erittäin positiivisia. Olemmekin päättäneet, että järjestämme vastaavan ohjelman myös ensi vuonna, mutta tuomme siihen mukaan joitain uusia elementtejä, Anders Ekholm sanoo.

Lisätietoja ensi vuoden HELSEED-ohjelmasta on luvassa alkuvuodesta 2021.

Li­sä­tie­to­ja an­ta­vat

Marko Berg, p. 041 534 9893, marko.berg@helsinki.fi
Anders Ekholm, p. 050 526 4253, anders.g.ekholm@helsinki.fi

Lue li­sää