Apua oppimiseen – kasvokkain mutta oman sosiaalisen piirin ulkopuolelta

Yliopisto-opiskelijoiden 4UNI-kisa yhteiskunnallisten ongelmien ratkaisemiseksi ja uuden sukupolven yritysten kehittämiseksi on ratkennut. Voiton vei vertaisoppimisen apuvälinettä kehittävä tiimi.

Helsingin yliopiston yrittäjyysyhteisö Think Companyn luotsaamassa 4UNI-kilpailussa etsittiin eri alojen opiskelijoiden yhteisiä ratkaisuja yhteiskunnallisiin ongelmiin ja rakennettiin uuden sukupolven yrityskonsepteja. Kaksi kuukautta kestäneen kilpailun viisi finalistia esittelivät ideoitaan viimeisen kerran perjantaina 27.11.

Yleisön joukossa esityksiä kuunnellut tuomaristo valitsi voittajaksi Knoppi-tiimin ja heidän vertaisoppimista helpottavan sovelluksensa.

Taitojen ja tietojen Tinder

Knopin ajatus on luoda yhteys oppivan ja opettavan välille. Sovelluksen välityksellä sovitaan henkilökohtainen tapaaminen, jotta oppijalle kertyy tietoa mahdollisimman jäsentyvässä muodossa. Opettava osapuoli puolestaan saa ammattitaitoa, ja LinkedInin kautta tapahtuva kirjautuminen kerryttää profiiliin arvioita ja suosituksia, joista voi olla iloa työnhaussa.

‒ Kysymys- ja vastaussivustoja löytyy maailmasta jo useita, mutta Knoppi nojaa kasvotusten tapahtuvaan oppimiseen. Sovellus mahdollistaa avun etsimisen lähialueilta ja kannustaa tindermäisen yksinkertaisilla toiminnoilla uusien ihmisten tapaamiseen oman sosiaalisen piirin ulkopuolelta, tiimiläiset selittävät.

‒ Monien suosittujen yhteisösovellusten, kuten Facebookin, Twitterin ja LinkedInin, ongelma on, etteivät ne tarjoa mahdollisuutta etsiä ihmisiä heidän taitojensa perusteella.

Insinööritieteisiin perehtyneestä Sudhanshu Nautiyalista, oikeustieteilijä Linnea Lehtosesta, filosofi Tuukka Oikarisesta sekä politiikantutkimusta opiskelevista Petter ja Jarkko Nissisestä koostuvan tiimin idea on siis madaltaa kynnystä opiskelijoille kertyneen tiedon ja taitojen jakamiseen.

Ei yksin suomalaisille

Knoppi-sovelluksen beta-versiota hiotaan yhä ja lopullinen tuote lanseerataan ensi kesänä. Knoppi-tiimi kaavailee tuotteensa sopivan pohjoismaisille ja myöhemmin laajemmillekin eurooppalaisille markkinoille. Myös kilpailun tuomarit näkivät sovellukselle selkeän markkinaraon: potentiaalia on ainakin oppimisen ja tiedemaailman rakenteiden uudistamiseen.

Voittajatiimi vakuutti tuomariston – Think Companyn viimevuotinen opiskelijakapteeni Elina Uutela, bisnesenkeli Nils Lagerström Fibanilta, filosofi Akseli Huhtanen, Jenna Lähdemäki Sitralta sekä Juha Eskelinen Uudenmaan liitostamyös toimialaosaamisellaan, ongelman ratkaisemisen intohimolla ja tehokkaalla ideansa testaamisella.

Kriteeereinä into ja kunnianhimo

Poikkitieteellisyyttä korostavaan 4UNI-haastekilpailuun haettiin osallistujia heidän osaamisensa, maailman muuttamisen innon ja kunnianhimon perusteella. Kyse ei siis ollut valmiiden ideoiden tai tiimien yhteen keräämisestä, vaan hakijoista muodostetut joukkueet etsivät ongelmaratkaisuja työpajoissa, mentorien avulla, ideanpoikasia käytännössä kokeillen sekä yritysvierailuilla.

‒ On huikeaa, mitä kahdessa kuukaudessa saa aikaan, kun on huipputason sparrausta ja hyvä tiimi. Huomasimme myös, että innostavalla hissipuheella saa tukea ja vinkkejä helposti vaikka keneltä, Knoppi-tiimi kehuu.

Kilpailun kolme teemaa olivat ”Academics to Action” eli tieteellistä osaamista hyödyntävät, taloudellisesti kannattavat liikeideat; ”Finnish Society eli budjettileikkausten korvaaminen yhteiskunnallisten toimintatapojen muutoksilla sekä ”New Nordic Wonders” eli pohjoismaisia arvoja kunnioittava, nykymaailman haasteisiin vastaava uusi liiketoiminta.

Parhaat tiimit pääsivät kisan myöstä esittäytymään Slush-tapahtumaan, minkä lisäksi jaossa on rahallista tukea yrityksen perustamiseen. Lisäksi voittajatiimille on vuoden alussa luvassa matka Amsterdamiin, jossa tiimi pääsee tutustumaan paikalliseen yrittäjäekosystemiin Amsterdam Center for Entrepreneurshipin  johdolla.

Apua opettajille ja mielenterveystyöhön

Knopin lisäksi 4UNI-kisan viime metreille selvisi Dipla, jonka kehittämä alusta auttaa organisaatioita laatimaan yhdenvertaisuus- ja tasa-arvosuunnitelmansa viime vuonna säädetyn yhdenvertaisuuslain mukaisesti. Myös Loimu-tiimin tuote on digiä: mobiilisovellus, joka helpottaa mielenterveyspotilaiden hoidon seurantaa.

Loners-tiimi puolestaan auttaa syrjäytymisvaarassa olevia nuoria takaisin koulunpenkille tai työelämään stimuloimalla heidän motivaatiotaan, ja ilmiöpohjaiseen oppimiseen perehtynyt Fenomedu tarjoaa opettajille työkalun ilmiöpohjaisten kurssien valmisteluun.

Helsingin yliopiston ja Think Companyn kumppaneina kilpailun järjestivät NewCo Helsinki, Sitra, Uudenmaan liitto ja Amsterdam Center for Entrepreneurship.

4UNI-kilpailu

Think Company