Yliopistosta ponnistava Altum Technologies voitti pitsauskisan Slushissa

Tämän vuoden kesäkuussa Helsingissä lanseerattiin kansainvälisesti uusi puhdistusteknologia teollisuuden tarpeisiin. Nyt Altum Technologies voitti pitsauskisan Slushissa. Tiedetausta on myös Glucomodicumilla, joka voitti terveysalan suunnittelukilpailun Health Design 2017.

Helsingin yliopiston vahva osaaminen luonnontieteissä, fysiikan ja kemian välimaastossa liikkuva perustutkimus, poiki kaksikin voittoa viime viikon lopulla.

- Me olemme aina välillä poistuneet mukavuusalueilta ja tehneet kokeiluja luovasti ja ennakkoluulottomasti, sanoo materiaalifysiikan professori Edward Hæggström Helsingin yliopistosta.

Pitsauskisan kasvuyritystapahtumassa Slushissa voittanut Altum Technologies vie maailmalle teknologiaa, joka mahdollistaa teollisuuden tuotantolaitteistojen puhdistamisen ilman kemikaaleja. Teknologia perustuu Hæggströmin johtaman tutkimusryhmän kehittämään ultraäänimenetelmään, joka hyödyntää lääketieteellisestä tekniikasta tuttuja ultraäänikenttien ohjaustekniikoita, tietokonepohjaista mallinnusta ja erilaisia ultraäänipesutekniikoita.

Health Design 2017 -kilpailun voitto GlucoModicumille

Slush-viikolla järjestettiin myös Health Design 2017 -tapahtuma, ja sen yhteydessä pitsauskilpailu edistämään tutkimukseen pohjautuvia terveyden alan keksintöjä ja tuotekonsepteja.

Kilpailun voitti neulatonta glukoosin mittausmenetelmää kehittävä GlucoModicum, jonka innovaatio perustuu Helsingin yliopistossa tehtyyn tutkimukseen. Senkin taustajoukkoihin professori Hæggström kuuluu.

--------------

Health Design 2017 -tapahtuman järjestivät Northbay, Healthtech Finland ja HUS yhteistyökumppaninaan Aalto-yliopisto. Kilpailun rahoitti Instrumentariumin tiedesäätiö.

Sluhissa kasvuvaiheen yrityksiä oli mukana 2600, sijoittajia ja rahoittajia ja muita osallistujia noin 15 000 henkeä eri puolilta maailmaa. Helsingin yliopisto osallistui tapahtumaan omalla osastollaan.

Altum Technologies voitti Slushissa

Ultraäänipesua teollisuudella