Tutkijoiden yö sukeltaa fysiikan ihmeisiin etäyhteyksin

Perjantaina 27.11.2020 järjestettävä Tutkijoiden yö toteutetaan tänä vuonna erikoisjärjestelyin.

Fysiikan tutkimuslaitos HIP tuo tämänvuotiseen Tutkijoiden yöhön täyden kattauksen fysiikkaa ja avaa tutkimustaan suurelle yleisölle.

– Fysiikan tutkimuslaitokselle on kunnia-asia olla jälleen mukana Tutkijoiden yö -tapahtumassa, tänä vuonna poikkeusoloissa etäyhteyksin. Suuret kiitokset Ilmaisinlaboratorion henkilöstölle sekä kaikille muille, jotka ovat osallistuneet ohjelman toteuttamiseen, toteaa Fysiikan tutkimuslaitoksen varajohtaja, tutkimuskoordinaattori Antti Väihkönen.

Tutkijoiden yö on suuri eurooppalainen tiedetapahtuma, jossa tutkijat esittelevät työtään ja tutkimuksia sekä vastaavat yleisön kysymyksiin. Fysiikan tutkimuslaitoksen ohjelma koostuu kuvista, videoista ja Zoom-striimistä, jossa on paikalla päivystävä fyysikko. Videot julkaistaan HIPin Youtube-kanavalla perjantaina 27.11.2020 klo 15. Voit katsoa videoita haluamassasi järjestyksessä myös tapahtuman jälkeen.

Tutkijoiden yön ohjelma 27.11. klo 15 alkaen:

• Bondausta. Katso video niin tiedät, mitä lankabondaus on ja miten se liittyy säteilynilmaisimiin.
  • Hiukkasfysiikka tutuksi. Katso etäkesätyöntekijä Kaarlon tekemä hauska kuvasarja säteilystä ja säteilynilmaisimista.
  • Hiukkasvisailu. Testaa taitosi hiukkasfysiikassa!
  • Kuka olet? Katso henkilöhaastattelut neljästä fysiikan tutkimuslaitoksella työskentelevästä ja pääset perille, mitä laitoksella oikein puuhataan.
  • Mikroskoopit apuun! Katso video mikroskoopin käytöstä elektroniikan ja säteilynilmaisimien laadunvalvonnassa. Voit myös nähdä, miltä arkielämän tutut esineet näyttävät mikroskoopin alla.
  • Sumukammio. Näe omin silmin ionisoivaa säteilyä. Kysy fyysikolta.
  • Teoreettista fysiikka ja kosmologiaa. Kuuntele mielenkiintoiset esitykset teoreettisesta fysiikasta ja kosmologiasta.
  • Päivystävä tutkija Zoomissa klo 16.00-20.00: Kysy mitä vain päivystävältä tutkijalta! Tule mukaan Zoomin kautta.

Tutkijoiden yön sisältö ja aikataulut Fysiikan tutkimuslaitoksen tapahtumasivuilla

Tutkijoiden yö -tapahtuman verkkosivut
Anna palautetta Tutkijoiden yöstä

Seuraa Tutkijoiden yötä Twitterissä:

@HIPhysics
@TutkijoidenYo