Matematiikan opetus teki avoimen digiloikan

”Matematiikkaa kaikkialla” on uusi kaikille avoin matematiikan verkkokurssi yliopiston MOOC-alustalla. Se soveltuu myös lukiolaisille ja antaa tilaisuuden aloittaa yliopisto-opinnot joustavasti.

Kuinka matemaatikko voi auttaa puhekykynsä menettänyttä lasta? Miten kaksi valokuvaa lasketaan yhteen? Miten matemaatikko selvittää tappajabakteerin esivanhemmat? – Näihin matematiikan sovelluksiin ja muihin yliopistomatematiikan osa-alueisiin tutustutaan uudella ”Matematiikkaa kaikkialla” -MOOC-kurssilla, joka nyt on auki. Kurssilla harjoitellaan myös matemaattisista aiheista keskustelemista ja ongelmanratkaisua yhteistyössä toisten opiskelijoiden kanssa.

Lukiolaisille opintopisteitä jo koulussa, opettajille uusia näkökulmia

”Matematiikkaa kaikkialla” -kurssi antaa lukiolaisille mahdollisuuden suorittaa yliopiston opintopisteitä jo lukio-opintojen aikana. Näin halutaan tarjota tilaisuus joustavaan yliopisto-opintojen aloitukseen ja vastataan uuteen lukiolakiin, jonka mukaan osa lukion opinnoista olisi järjestettävä yhteistyössä korkeakoulujen kanssa.

Toisen kohderyhmän muodostava kaikki matematiikkaa opettavat sekä opettajaksi opiskelevat. Opettajilla on suuri tarve saada tietoa matematiikan käytöstä maailmassamme. Kurssi antaa myös eväitä ilmiöpohjaisen opetuksen kehittämiseen kouluissa.

Matematiikka on niin paljon muuta kuin vain laskemista

–Pohjimmiltaan kurssi on kuitenkin tarkoitettu aivan kaikille, eikä esitietovaatimuksia ole. Toivoimme, että sen avulla matematiikan merkitys ja rooli yhteiskunnassamme avautuisivat ihmisille uudella tavalla ja matematiikkaan liittyvä ahdistus vähenisi. Matematiikka on paljon muutakin kuin laskemista, toteaa Johanna Rämö matematiikan ja tilastotieteen osastolta.

Yliopisto-opetuksen järjestäminen avoimina MOOC-kursseina tukee yliopiston strategian mukaista avoimen tieteen tavoitetta.  Matematiikan verkkokurssi onkin luotu matematiikan, fysiikan ja kemian aineenopettajakoulutuksen digiloikkahankkeessa.

Digiloikka on pedagoginen hyppy

–Tarkoitus ei ole vain sopeutua digitalisaatioon, vaan aktiivisesti edistää sitä. Digiloikka on toiminut monessa yliopiston koulutusohjelmassa ponnahduslautana kohti digitalisaatiota, kuitenkin niin, että digitalisaatio toimii apuvälineenä pedagogiikalle eikä ole itse tavoite, sanoo yliopiston MOOC-kurssia valmistellut Krista Suominen.

Kurssi on toteutettu yhteistyössä Helsingin yliopiston tiedekasvatuskeskuksen kanssa ja pohjautuu osittain Mathversum-virtuaalikerhoon. Kurssi alkoi 24.9., ja sen voi suorittaa kuka tahansa. Pilottivaiheessa opintopisteitä voivat saada vain Helsingin yliopiston opiskelijat ja lukioyhteistyöopiskelijat eli lukiolaiset.

–Olisi kuitenkin hienoa saada mahdollisimman monenlaisia osallistujia, jotta saamme kattavasti palautetta jatkokehitystä varten. Keväällä 2019 kurssista on tulossa uusi versio, Johanna Rämö kertoo.

Lisätiedot:
Krista Suominen, krista.suominen@helsinki.fi
Johanna Rämö, johanna.ramo@helsinki.fi

"Matematiikkaa kaikkialla" -kurssi
Opetuksen toteutuksen digiloikka
Matematiikan, fysiikan ja kemian aineenopettajakoulutuksen digiloikka
Matematiikkaa kaikkialla -lähiopetuskurssi

Di­gi­loik­kaa­jat Sta­gel­la! Vuo­den 2017 di­gi­loik­ka-hank­kei­den lop­puse­mi­naa­ri
Samun tiedepläjäys YouTubessa: Nopanheitto ja todennäköisyyden luonne

Janne Junnilan väitös: Kertaantuva kaaos
Meeri Kesälä lumoutui matematiikasta ja huomasi, että vakuutusalalla voi parantaa maailmaa
Yliopiston uutisia matematiikasta ja luonnontieteistä

"Matematiikka kaikkialla"

Kurssi on kokonaisuudessaan 5 opintopistettä, mutta se koostuu kolmesta osasta (osa 1: 1op, osa 2: 2op ja osa 3: 2op), joista on mahdollista suorittaa vain osa.

–Tässä on ajateltu lukiolaisia, joilla ei välttämättä riitä aika koko 5 opintopisteen kurssiin, Krista Suominen sanoo .

Kurssin ensimmäisen yhden opintopisteen laajuisen osan voi suorittaa koska tahansa lukukauden 2018 aikana, mutta toisessa ja kolmannessa osassa on aikataulutettuja tehtäviä, jotka sijoittuvat toiselle periodille. Jos haluaa käydä koko 5 opintopisteen kurssin, sille  on ilmoittauduttava viimeistään toisen periodin alussa 4.11.2018.

–Keväällä 2019 kurssista tulee uusi versio, Johanna Rämö (valokuva Veikko Somerpuro) kertoo.