Helsingin yliopiston spinout-yhtiö Nanoform aikoo pörssiin

Helsingin yliopiston elektroniikan tutkimuslaboratoriossa kehitettiin vuosituhannen alkuvuosikymmenillä menetelmä, jolla voi luoda pieniä lääkepartikkeleita. Menetelmän varaan perustettiin vajaat viisi vuotta sitten lääkealan nanoteknologiayritys Nanoform Finland, joka harkitsee nyt pörssilistautumista.

Elektroniikan tutkimuslaboratorion perustutkimuksesta syntyi laajamittaista yritystoimintaa. Tämän mahdollisti muun muassa erinomainen idea, intohimoiset tutkijat sekä Helsingin yliopiston tuki innovaation kaupallistamiseksi.

− Pörssiin listautuminen on merkki vahvasta luottamuksesta yrityksen teknologiaan ja kykyyn kasvaa globaalissa lääkemarkkinassa. Se on myös selkeä osoitus Helsingin yliopistossa tehdyn tutkimuksen kyvystä tuottaa käänteentekeviä innovatiivisia ratkaisuja koko maailman parhaaksi, kuvailee CEO Jari Strandman Helsinki Innovation Servicestä.

Pienentämällä syntyy vaikuttavampaa

Nanoformin skaalautuva ja patentoitu CESS®-tekniikka luo pieniä lääkepartikkeleita, mikä puolestaan parantaa lääkkeiden hyväksikäytettävyyttä ja tehokkuutta.

− Yksinkertaistaen kyse on menetelmästä, joka luo pieniä molekyyliryppäitä eli partikkeleita niiden kemiallisten ominaisuuksien kärsimättä, kertoo Nanoformin perustaja, professori Edward Haeggström.

Lääkeainepartikkeli kiteytetään uudelleen 10 – 200 nanometrin kokoluokkaan käyttämällä ylikriittistä hiilidioksidia. Nanonisoinnin ansiosta hiukkasen pinta-ala suhteessa tilavuuteen kasvaa, jolloin liukoisuus paranee ja nopeutuu.

Nanonisoimalla on mahdollista huomattavasti kasvattaa kliinisiin tutkimuksiin etenevien ja markkinoille pääsevien lääkkeiden määrää.

Moni lääkeainekandidaatti nimittäin hylätään, koska sen vaikutus osoittautuu riittämättömäksi. Vuosittain käynnistetyistä 200-300 lääkekehityshankkeesta vain joka viides selviytyy kliinisistä kokeista apteekin hyllylle asti. Kariutumisista 15-20 % johtuu siitä, ettei lääke liukene kunnolla vaikuttaakseen toivotulla tavalla elimistössä.

− Näille epäonnistuneille lääkkeille annamme uuden mahdollisuuden, Hæggström sanoo.

Innovaatiorahoitus perustutkimukseen kantaa hedelmää

Nanoform on edennyt huimaa vauhtia. Huhtikuussa se sai Fimealta luvan lääketehtaan perustamiseen.

− Olemme saaneet uusia asiakkaita jopa koronakriisin syvimpinä aikoina, Hæggström toteaa.

Menetelmä kehitettiin Helsingin yliopistolla professori Hæggströmin johtamassa elektroniikan tutkimuslaboratoriossa ja yhteistyössä Farmasian teknologian professori Jouko Yliruusin kanssa. Kaupallistamalla akateemisesta tutkimuksesta syntyneitä innovaatioita ne saadaan hyödyttämään koko yhteiskuntaa.

− Tämä on erinomainen esimerkki siitä, miten perustutkimuksesta voi syntyä laajamittaista yritystoimintaa vain muutamassa vuodessa, kun on hyvä idea ja hyvät tekijät, matemaattis-luonnontieteellisen tiedekunnan dekaani Kai Nordlund toteaa.

Helsingin yliopisto tukee tutkijoiden – ja opiskelijoiden – innovaatioiden kaupallistamista monin tavoin tavoitteena ratkaista globaaleja ongelmia ja tuoda tutkimustulokset laajasti yhteiskunnan käyttöön.

− Sain yliopistolta vapauden tutkia mitä halusin sekä kannustusta ja tukea yrittää kaupallistaa aihio, muistelee professori Hæggström innovaationsa alkutaivalta.

Nanoform on perustettu Helsingin yliopistossa käytössä olevien kaupallistamisen pelisääntöjen ja prosessien mukaan. Innovaatioiden kaupallistamisessa tutkijoita auttaa yliopiston omistama yhtiö Helsinki Innovation Services (HIS).

Nanoformin perustaja, professori Edward Haeggström
edward.haeggstrom@helsinki.fi
p. 050 3175 493

dekaani Kai Nordlund