Helsingin yliopisto ja Ximbio yhteistyöhön biotieteiden alalla

Yhteistyön tavoitteena on auttaa yliopiston tutkijoita kaupallistamaan tutkimusvälineensä ja reagenssinsa ja saamaan ne globaalin tiedeyhteisön käyttöön.

Ximbio on reagenssien kaupallistamisen alalla maailman suurin voittoa tavoittelematon toimija ja osa Cancer Research UK:ta. Ximbio keskittyy biotieteiden tutkimusreagensseihin, kuten solulinjoihin, vasta-aineisiin, hiirimalleihin, proteiineihin, pieniin molekyyleihin ja mikrobikantoihin.

Yhteistyö Ximbion kanssa säästää yliopiston tutkijoiden aikaa ja resursseja sekä vähentää tutkijoiden hallinnollista taakkaa tutkimusvälineiden jakelussa. Ximbio vastaa itsenäisesti reagenssien tuotannosta, markkinoinnista ja jakelusta. Reagensseista saadut taloudelliset tuotot jaetaan Helsingin yliopiston ja keksijöiden kanssa. Ximbion osuus palautetaan Cancer Research UK:n kautta suoraan syöpätutkimukseen.

Reagenssit julkaistaan aina linkitettyinä alkuperäiseen keksijään ja laitokseen Ximbion verkkosivustolla www.ximbio.com.

Helsingin yliopiston ja Ximbion yhteistyötä johdetaan yliopiston oman yhtiön, Helsingin Innovaatiopalvelut Oy:n (Helsinki Innovation Services eli HIS) kautta. Yliopisto jakaa osan tuloista keksijöille kaupallistamispolitiikan mukaisesti.

Mitä yhteistyö antaa tutkijalle?

• Saat kehittämäsi reagenssit globaalin tiedeyhteisön saataville
  • Ximbio tallentaa ja suojaa reagenssisi
  • Ximbio tuottaa reagenssisi ja toimittaa valmiit tuotteet loppukäyttäjälle tai lisenssinsaajalle
  • Ximbion laajan verkoston hyödyntäminen säästää aikaa ja tarjoaa lisäresursseja HIS:lle
  • Ximbio on voittoa tavoittelematon

Miten edetä?

• Lähetä reagenssisi keksintöilmoituksella keksintoilmoitus@helsinki.fi, HIS ja Ximbio hoitavat loput. HIS ja Ximbio myös varmistavat reagenssien omistajuuden ja riippumattomuuden kolmansien osapuolten oikeuksista.
  • Samalla tämä on loistava tilaisuus osallistua YOUR IDEA 2020 -kampanjaan. Kampanjakauden aikana 6. huhtikuuta 2020 – 5. huhtikuuta 2021 jätetyistä 200 ensimmäisestä keksintö- tai ideailmoituksesta keksijälle maksetaan 300 euron palkkio. Jos ilmoituksen jättäjiä on useampi kuin yksi henkilö, palkkio on 500 euroa ja se jaetaan tasan kaikkien ilmoitukseen osallistuvien henkilöiden kesken.

Lisätietoja ja neuvoja HIS:ltä: