Viikin normaalikoulun toimintakertomus

Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulun lukuvuoden 2020-2021 toimintakertomus on julkaistu. Tässä uutisessa on toimintakertomuksesta poimittuna rehtorin esipuhe. Esipuheen jälkeen löytyy linkki, josta pääset katsomaan kokonaista toimintakertomusta, joka on tällä kertaa tehty Sway-sovelluksella.

Rehtorin esipuhe

Hyvä koulun ja kotien väki,

Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulun lukuvuosi 2020-2021 on saatu onnellisesti päätökseen. Muistamme hyvin koulumme tunnelman vuoden takaa, sen helpotuksen, koronakeväästä selviämisen ja toiveikkuuden kohti uutta tavallista, ei kriisi- lukuvuotta. Mutta niinpä harmillisesti kävi, että myös tämä lukuvuosi oli kovin koronasävytteinen ja sitä kautta raskaskin. Oppilaat, opiskelijat ja henkilöstö on joutunut toimimaan isolta osin etänä, ja paikan päälläkin ”kaikki kiva”, kaikki se yhteisöllisyyttämme tukeva ja elämään luovuutta ja iloista höystettä antava on riisuttu pois, peruttu ja ihmiset ohjattu väistelemään toisiaan.

Kaikesta tästä huolimatta oppilaat ja opiskelijat ovat saaneet oppia ja kasvaa – ja myös menestyneet opinnoissaan erinomaisesti. Erityisesti onnittelemme kaikkia eri kouluasteilta valmistuneita; 6. luokkalaisia, 9. luokkalaisia ja ylioppilaitamme. Myös opetusharjoittelijat saivat poikkeusoloista huolimatta suoritettua harjoittelujaksonsa, tosin etäharjoitteluna. Henkilöstö on opetuksen ohella jaksanut tutkia, kokeilla ja kehittää työtään, ja laatia mm. lukion uuden opetussuunnitelman ja koulun uuden strategian.

Ne hetket, joina olemme nähneet oppilaita ja opiskelijoita innolla yhdessä oppimassa ja uutta oivaltamassa, ovat tuoneet meille kaikille iloa ja muistuttaneet elämän keskeisten asioiden merkityksestä ja pysyvyydestä myös poikkeusolojen aikana.

Toivon kaikille oikein iloista, sopivan huoletonta ja rentouttavaa kesälomaa!

Marja Martikainen

Tässä on linkki varsinaiseen toimintakertomukseen.