Tervetuloa koulutuksen arvioinnin ja tutkimuksen HEA-iltapäivään 22.10. Tiedekulmassa!

Miten koulutuksen arviointi ja tutkimus voi tukea koulutuksen kehittämistä Suomessa? Millaista on oppimista ja koulun kehittämistä tukeva kuntien ja yliopiston arviointi- ja tutkimusyhteistyö? Tervetuloa tutustumaan Helsingin yliopiston Koulutuksen arviointikeskus HEAn toimintaan ja ajankohtaisiin arviointi- ja tutkimushankkeisiin Tiedekulmassa 22.10.

HEA on kansallisesti ja kansainvälisesti arvostettu koulutuksen arvioinnin ja tutkimuksen keskus Helsingin yliopistossa. Teemme tutkimusperustaista arviointia oppimisen, opetuksen, koulun ja koko koulutusjärjestelmän kehittämiseksi.

Iltapäivän aikana esitellään HEAn toteuttamia ja käynnissä olevia monimuotoisia arviointi- ja tutkimushankkeita sekä keskustellaan koulutuksen arvioinnin ja tutkimuksen vaikuttavuudesta koulun ja koulutuksen kehittämisessä.

Tervetuloa Tiedekulmaan klo 13–15 !

TILAISUUDEN OHJELMA

12.30 Kahvitarjoilu

13.00 Tervetuliaissanat, professori Risto Hotulainen avaa tilaisuuden

13.15-14.10 Koulun kehittäminen arviointi- ja tutkimustiedon perusteella. HEA esittäytyy.

1. Ajattelutaidon, asenteiden ja oppimisen kehitys peruskoulussa

• Oppimaan oppiminen, ajattelutaidot ja asenteet oppimisessa, Mari-Pauliina Vainikainen

2.   Tasa-arvo suomalaisessa koulussa

• Koulu, luokka, sukupuoli ja kotitausta oppilaiden koulumenestyksen sekä toisen asteen valinnan selittäjänä, Sirkku Kupiainen
  • Oppimisen ja koulunkäynnin tuki, Meri Lintuvuori ja Irene Rämä

3.   Koulun ja opettajankoulutuksen kehittäminen

• Kasvatus- ja opetusalan johtaminen koulun kehittämisessä, Raisa Ahtiainen ja Lauri Heikonen
  • Kulttuuri-, katsomus- ja kielitietoisuus koulussa, Anita Jantunen
  • Perinteisistä luokkahuoneista kohti joustavia oppimisympäristöjä, Laura Kortesoja
  • Arviointiosaamisen kehittäminen opettajankoulutuksessa, Marja Tamm

14.10-14.55 Paneelikeskustelu: Oppimisen ja koulutuksen arviointi kehittämisen tukena – näkökulmia arviointien erilaisiin lähtökohtiin ja hyödyntämiseen kouluissa, kunnissa ja valtakunnallisesti

• Perusopetuksen johtaja Ilkka Kalo,Sivistystoimi Vantaan kaupunki
  • Opetusneuvos Marjo Rissanen, Opetushallitus
  • Professori Risto Hotulainen, HEA
  • Erityisasiantuntija Sirkku Kupiainen, HEA

Paneelin juontaa projektipäällikkö Marja Tamm, HEA

15.00 Tilaisuus päättyy

Mitä? Koulutuksen arvioinnin ja tutkimuksen HEA-iltapäivä
Missä? Tiedekulma, Yliopistonkatu 4, 00100 Helsinki
Milloin? 22.10.2019 13.00–15.00

Voit seurata tapahtumaa livenä tai katsoa tallenteen jälkeenpäin osoitteessa https://www.helsinki.fi/fi/unitube/video/21238

Kahvitarjoilu ennen tilaisuuden alkua kaikille tapahtumaan ilmoittautuneille.

Tiedekulmaan on mahdollista tulla myös kesken tilaisuuden mukaan kuuntelemaan ja kahvio on auki kaikille asiakkaille koko tilaisuuden ajan.

Lämpimästi tervetuloa!