Kaupunkiakatemian kumppanikaupungit Espoo, Helsinki ja Vantaa rahoittavat tutkijatohtoreita kaupunkitutkimuksen alalla Aalto-yliopistossa ja Helsingin yliopistossa 2018-2023. Tutkimusaiheet valitaan yhteistyössä kaupunkien kanssa siten, että ne tukevat kaupunkien strategista kehittämistä ja suunnittelua.
Kaupunkiakatemia pyysi tutkijatohtoreita jakamaan ajatuksiaan tutkimuksestaan ja kiinnostuksen kohteistaan. Isabel Ramos Lobato on väitellyt tohtoriksi maantieteestä Ruhrin yliopistosta Bochumista, Saksasta vuonna 2019. Nykyisin hän työskentelee tutkijatohtorina yhdessä pääkaupunkiseudun kaupunkikumppaneiden kanssa tutkimushankkeessa, joka liittyy laajasti koulujen ja asuinpaikkojen eriytymisprosesseihin.
1. Kuvaile tutkimuksesi pääpiirteitä.
Tutkimukseni yleinen painopiste keskittyy kaupunginosien ja koulujen yhteyteen, jota pyrin analysoimaan eri näkökulmista:
- Koulujen ja naapuruston maineiden väliset yhteydet segregaatiokehitykseen
- Koulujen laajempi rooli paikalliselle sosiaaliselle integraatiolle sekä naapuruston kehityksen tukemiselle - sekä kaupunki- että esikaupunkialueilla
- Epäedullisessa asemassa olevat koulut ja ns. Positiivisen syrjinnän rahoitusjärjestelmät, joilla pyritään kompensoimaan kontekstisidonnaisia haittoja.
Tutkimukseni perustuu kvalitatiivisiin empiirisiin menetelmiin. Hyödynnän pääasiallisesti haastatteluita ja etnografisia tutkimusmenetelmiä, kuten osallistavaa havainnointia, sekä sovellan kvalitatiivisia verkostoanalyyseja.
2. Mikä on inspiroinut sinua viime aikoina?
Olen erityisen kiinnostunut kaupunkikoulujen roolista sosiaalisen ja alueellisen eriarvoisuuden uusintajana, mutta myös puitteiden tarjoajana paikalliselle sosiaaliselle vuorovaikutukselle ja integraatiolle.
3. Minkälaisen vaikutuksen toivot tutkimuksesi tekevän yhteiskunnalle?
Ottaen huomioon länsimaisten kaupunkien asuin- ja koulutuserojen lisääntymisen toivon tutkimukseni avulla voivan löytää tapoja, joilla kaupungit voisivat reagoida kasvavaan eriarvoisuuteen sekä kouluissa että eri asuinalueilla. Tutkimuksen tarkoituksena on ymmärtää paremmin niitä mekanismeja, joilla politiikka toimii eri kouluissa, sekä tutkia rahoituksen vaikutuksia koulujen laajempiin strategioihin, itseymmärrykseen ja (heikommassa asemassa olevien) perheiden paikallisen integraation tukemiseen.