Matematiikkaa puusepänverstaalla ja maanviljelijän tiluksilla

Laia Saló i Nevado halusi väitöskirjassaan näyttää, että matematiikka on työelämässä kaikkialla.

Havainto, että matematiikkaa on kaikkialla, herätti opinto-ohjaajana Vantaalla työskentelevän Laia Saló i Nevadon uteliaisuuden matematiikan tutkimista kohtaan.

— Matematiikan perusteet pitää opetella hyvin, koska matematiikka auttaa meitä joka päivä.

Ajatuksesta kehittyi Saló i Nevadon väitöskirjan aihe: ongelmanratkaisu ja matematiikan käyttö maanviljelijän ja puusepän työssä.

Saló i Nevado halusi tutkimukseensa käytännönläheiset ammatit kuvastamaan matematiikan hyötyjä arkielämässä. Puusepän työ tuntui luontevalta valinnalta, koska Suomessa on paljon puuta. Maanviljelijät puolestaan valikoituivat mukaan Saló i Nevadon oman taustan kautta. Suku on kotoisin maaseudulta Lleidan maakunnasta Espanjasta.

Yliopisto-opinnot saivat jäämään Suomeen

Saló i Nevado tuli Suomeen vuonna 1999 vaihto-opiskelijaksi ja jäi, koska opinnot imaisivat mukaansa. Ensin valmistui lastentarhanopettajan tutkinto, myöhemmin maisterin opinnot — ja nyt tohtorin tutkinto.

Opettajan ja tutkijan töiden lisäksi hän on kirjoittanut espanjan kielen oppikirjoja. Muun ohessa syntyi pikkuhiljaa väitöskirja, jota hän on valmistellut vuodesta 2003.

— Se on ollut minun harrastukseni ja intohimoni.

Väitöstyöhön kuului puuseppien ja maanviljelijöiden työn tarkkailua. Saló i Nevado seurasi esimerkiksi, kuinka puuseppä valmisti pajallaan pöydän.

— Ongelmanratkaisulla on merkittävä rooli sekä matemaattisessa tietotaidossa että työelämässä.

Hänen väitöstutkimuksensa Problem Solving and Use of Mathematics at Work: Hanging around farmers and cabinetmakers tarkastettiin 19.3. kasvatustieteellisessä tiedekunnassa.

Artikkeli on julkaistu Yliopisto-lehdessä 4/2021.