LEGO-hankkeen ekspertit esittelivät hanketta sidosryhmille

Perjantaina 24.1.2020 järjestettiin Helsingin yliopistossa kansainvälisen Erasmus+-koulutushankkeen LEGO – Learning Genomics for Food Safety sidosryhmätilaisuus.

Sidosryhmätilaisuudessa hankkeen yhteistyökumppanit esittelivät hanketta tärkeimpien sidosryhmien edustajille. Paikalla oli edustajia mm. ruokavirastosta, maa- ja metsätalousministeriöstä ja tullilaboratoriosta.

LEGO-hankkeen tavoitteena on luoda uusi monitieteinen koulutus, joka vastaa uusien genomipohjaisten sekvensointitekniikoiden myötä yksityisellä ja julkisella sektorilla syntyneeseen uudenlaiseen osaamistarpeeseen. Verkkokoulutus yhdistää elintarviketurvallisuuden sekä tilastotieteen, epidemiologian ja tietojenkäsittelytieteen osa-alueita muodostaen elintarvikevälitteisten mikrobien bioinformaatikon opintokokonaisuuden. Koulutus on suunnattu mm. biotieteiden, lääketieteen ja eläinlääketieteen, tilastotieteen, matematiikan ja tietojenkäsittelytieteen maisteri- ja jatko-opiskelijoille sekä näillä aloilla jo työskenteleville.  Lisätietoja LEGO-hankkeesta löytyy verkkosivuilta: https://www.learngenomics.eu/.

Hankkeessa mukana ovat Helsingin yliopiston lisäksi puolalainen Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy im. Jana i Jędrzeja Śniadeckich w Bydgoszcz sekä italialainen L’Aquilan yliopisto. Lisäksi mukana ovat espanjalainen erityisesti elintarvikealalle keskittynyt teknologiakeskus Ainia ja italialainen oppimisteknologioita kehittävä yritys Ud’Anet. Hanketta johtaa italialainen Istituto Zooprofilattico Sperimentale dell'Abruzzo e del Molise Giuseppe Caporale (IZSAM).