Lasten ja nuorten ohjelmointi- ja robotiikkaturnauksessa esitellään kevättalven aikana kehitellyt projektit

Save the date! Tule mukaan Innokas2021 ohjelmointi- ja robotiikkaturnauksen virtuaaliseen loppuhuipennukseen 12.5.

Innokas ohjelmointi- ja robotiikkaturnaus on peruskouluikäisille suunnattu vuosittain järjestettävä tapahtuma, jossa kisataan viidessä luovuutta, innovatiivisuutta ja yhteistyötaitoja vaativassa Innokas-lajissa. Tänä vuonna turnaus toteutetaan etänä, ja toukokuussa järjestettävä etäturnaustapahtuma huipentaa helmikuussa käynnistyneen turnauksen.

Keskiviikkona 12.5. klo 10.00–14.30 järjestettävään etäturnaustapahtumaan ovat lämpimästi tervetulleita kaikki ohjelmoinnista ja robotiikasta kiinnostuneet – kaikille avoin tapahtuma on mainio mahdollisuus tutustua turnaukseen ja sen kisalajeihin toiminnallisesti. Tapahtumassa esitellään muun muassa turnaukseen osallistuneita kilpailutöitä, tavataan kiinnostavia vieraita, ratkotaan pikahaasteita sekä palkitaan tuttuun tapaan eri lajien voittajat.

XSumo, Pelastus, Tanssi ja teatteri, Freestyle, GameDev

Mukana ovat kaikki Innokas-kisalajit XSumo, Pelastus, Tanssi ja teatteri, Freestyle ja GameDev. Varsinaiseen kisalajiosuuteen osallistuneet peruskouluikäiset lapset ja nuoret ovat valmistelleet omia kisatöitään kouluissa, kerhoissa tai kotona, ja toukokuun etäturnaustapahtumassa palkitaan eri lajien voittajat. Toukokuussa siis selviää, millaisia kekseliäitä ohjelmointi- ja robotiikkaprojekteja kilpailijat ovat kevään aikana kehitelleet!

– Mahtavaa, kuinka monta joukkuetta on lähtenyt mukaan kisaamaan myös tänä vuonna haastavista olosuhteista huolimatta. Mukana on jälleen huikean hienoja projekteja, iloitsee Innokas-turnauksen koordinaattori Asta Ansolahti.

Koulujen jumppasaleista isoille areenoille – 18-vuotias Innokas-turnaus on pitkäjänteisen kehittämistyön tulos

Valtakunnallisia Innokas ohjelmointi- ja robotiikkaturnauksia on järjestetty vuodesta 2003 lähtien yhteistyössä Innokas-verkoston ja yhteistyökumppaneiden kanssa. Ensimmäiset robotiikkaturnaukset olivat verrattain pieniä koulujen liikuntasaleissa järjestettyjä tapahtumia. Innokas-verkoston toiminnan kasvun myötä turnaukset ovat kasvaneet Suomen mittakaavassa vaikuttaviksi tapahtumiksi. Turnauksiin on osallistunut viimeisen viiden vuoden aikana yhteensä noin 20 000 kisailijaa ja vierailijaa. Kuvaavaa on, että turnaukseen osallistuneet kisaajat haluavat osallistua seuraavana vuonna uudelleen ja kehittää omaa kilpailurobottiaan tai -esitystään entistä luovemmaksi, toimivammaksi tai kilpailukykyisemmäksi.

Keväisin järjestettävän valtakunnallisen turnauksen paikkaa on vaihdettu vuosittain. Tällä on pyritty siihen, että tapahtuma houkuttelee eri alueilta uusia toimijoita mukaan. Tavoitteeseen on päästy; toiminnan kasvun myötä syntyi tarve järjestää alueellisia turnauksia, joissa karsitaan osallistujat valtakunnalliseen turnaukseen. Ensimmäisen kerran alueellisia turnauksia järjestettiin keväällä 2020, tosin tuolloin osa tapahtumista jouduttiin perumaan COVID19-tilanteen takia.

Innokas-verkoston koordinaattorit ja kouluttajat ovat kehittäneet turnauksen kisalajeja vuosien varrella 2000-luvun taitojen oppimista, suomalaista opetussuunnitelmaa ja kerhotoimintaa tukevaksi. Turnauskonseptia peilataan myös maailmalla tapahtuvaan ohjelmointi- ja robotiikkaturnaustoimintaan. Omaleimaisen Innokas-turnauksesta tekee sen laaja-alaisten ja 2000-luvun taitojen oppimista tukeva luonne, käytettävien teknologia- ja ohjelmointivälineiden laaja kirjo sekä ennen kaikkea se, että turnauksiin voi osallistua hyvin matalalla kynnyksellä. Kisalajien antia voi myös hyödyntää suoraan ohjelmointi-, robotiikka- ja innovointitaitojen opiskelussa kouluissa ja kerhoissa ilman kisoihin osallistumistakin.

Turnauskonseptia kehitetään jatkuvasti. Tästä hyvänä esimerkkinä vuoden 2019 turnauksessa pilotoitu pelien suunnittelu- ja kehittämislaji GameDev, joka lanseerattiin vuoden 2020 turnauksissa ensimmäistä kertaa kaikille avoimena lajina. Tavoitteena on myös turnauskonseptin laajentaminen vaiheittain toiselle asteelle suomalaisen opetuksen omaleimaisuus huomioiden.

– Innokas-turnauksen kehittäminen on ollut hieno yhteisöllinen matka. Parasta on päästä näkemään vuosittain kasvava kisailijoiden määrä ja kokemaan huikea innostus, osaaminen ja luovuus, se sykähdyttää yhtä paljon joka kerta, kiteyttää Innokas-verkoston johtaja Tiina Korhonen.

Video: Etäturnauksessa on mukana tutut kisalajit XSumo, Pelastus, Tanssi/teatteri, Freestyle ja GameDev.