Ehdokkaat kansainvälisen LUMA StarT Award 2018 -palkinnonsaajaksi valittu

Kansainväliset International LUMA StarT Award –palkinnot jaetaan toista kertaa 5.6.2018. Opetushallituksen pääjohtaja Olli-Pekka Heinonen ojentaa palkinnot päätuomariston valitsemille voittajille. Palkittavat valitaan nyt julkistettavien ehdokkaiden joukosta.

Luonnontieteiden, matematiikan ja teknologian monialaista projektioppimista, oppimisen iloa ja hyvien opetuskäytänteiden jakamista tukeva yhteisöllinen StarT on Helsingin yliopiston hallinnoiman LUMA-keskus Suomen järjestämä toimintamalli vuodesta 2016 alkaen.  Lukukaudelle 2017-2018 ilmoittautui mukaan 500 projektia ja 100 hyvää käytännettä 20 maasta. Sekä kansallisesti että kansainvälisesti on jaettu erinomaisia opetuskäytänteitä sekä luovia lasten ja nuorten tekemiä projekteja, joista huokuu oppimisen riemu ja yhdessä tekemisen ilo!

Parhaat projektityöt sekä hyvät opetuskäytänteet palkitaan

Tuomaristo on valinnut LUMA StarT Award 2018 ehdokkaat, joita on kymmenen kahdessa eri sarjassa. Sarjat ovat 1) lasten ja nuorten tiimien projektityöt ja 2) oppimisyhteisöjen hyvät opetuskäytänteet. Tuomariston äänien lisäksi ehdokasvalintaan on vaikuttanut StarTin YouTube kanavalla pidetty kansainvälinen yleisöäänestys.

Pääpalkintona on matka Suomeen ja 5.6.2018 järjestettävään StarT-gaalaan, joka on StarT-kauden huipentava elämyksellinen palkintojenjakotilaisuus.

International LUMA StarT 2018 -palkinto myönnetään kolmelle parhaalle lasten ja nuorten ryhmälle eli tähtitiimille. Projektitöiden yksityiskohtaisempiin arviointikriteereihin voit tutustua täällä.

LUMA StarT Education 2018 -palkinto myönnetään kolmelle parhaalle oppimisyhteisölle. Arviointikriteereissä on korostettu yhteisöllisyyden rakentamista sekä yhteistyötä ulkopuolisten tahojen ja muiden oppimisyhteisöjen kanssa. Hyvien käytänteiden yksityiskohtaisempiin arviointikriteereihin voit tutustua täällä.

StarTissa tärkeintä on yhteisöllisyys sekä onnistumisen ja oivaltamisen ilo

Lapset ja nuoret ovat työskennelleet lukuvuonna 2017-2018 opettajiensa johdolla oppimisyhteisöissään luonnontieteiden, matematiikan, teknologian, sekä monien muiden aineiden parissa monialaisissa, ilmiöpohjaisissa ja yhteisöllisissä projekteissa, joihin he ovat saaneet taustatukea ja materiaalia LUMA-keskus Suomen StarT-hankkeelta: http://www.luma.fi/start/ .

"StarT on innostanut lapsia ja nuoria sekä opettajia ympäri maailmaa. Mukaan hakeneet projektityöt ja oppimisyhteisöjen hyvät käytänteet ovat korkeatasoisia. Niistä välittyy oivaltamisen ja onnistumisen ilo, joka on yksi StarTin päätavoitteista. Jakamalla parhaita ideoita tehtyjen videoiden kautta kaikki oppivat toisiltaan”, sanoo LUMA-keskus Suomen johtaja, professori Maija Aksela Helsingin yliopistosta.

Tuomariston valitsemien International LUMA StarT Award 2018 -ehdokkaiden projekteja sekä hyviä opetuskäytänteitä kuvaaviin videoihin voit tutustua StarTin YouTubessa.  Käy tutustumassa, inspiroidu ja opi uutta!

The International LUMA StarT Education Award nominees 2018 (best practice nominees):

1. Preschool group Puuhiset Satulaiva, Kirsi Rehunen, Finland
  2. Innovation for Creativity Development Association, Suraaya Ayyad, Jordan
  3. Junior Karasin University; ''Club 2x2" from Children and Youth Center for Creative Activities, Halyna Hodovana, Ukraine
  4. Kulosaaren Yhteiskoulu, Hanna Huhtakallio, Finland
  5. Team Chimera, Richard Spencer, the United Kingdom
  6. MEF Middle School, Simge Sohtorik, Turkey
  7. MTA-SZTE Science Education Research Group and Arany János Primary School Szeged, Erzsébet Korom, Hungary
  8. S.O.S Project Schools, Nilgün Erentay, Turkey
  9. 1B NMS Stromstraße, Katharina Rettenmoser, Austria
  10. Ylämyllyn koulu, Pekka Tarva, Finland

The International LUMA StarT Award nominees 2018 (project nominees):

1. “EcoChange”, Agrupamento de escolas de Alcanena (Bárbara Correia, Catarina Naia, Guilherme Santos, José Coutinho and Maria Farinha), Portugala
  2. “Grab group versus shovel group”, Automatic parking robot plan (Xu Mohan, Zhang Shuqin, Han Xinxue, Wang Jieting), China
  3. “UV Alarm”, Clube Ciência Viva ESDMII Braga (Francisco Toldy, Filipe Santos, Raquel Moreira), Portugal
  4. “The Galaxy”, Curious Astronauts (Sabahat Demir, Nergiz Demir, Irmak Acar, Şiyar Atak, Cihan Güngör, Oktay Demir, İsmail Atan), Turkey
  5. “Oma peli ohjelmoimalla (pragramming your own game)”, Jyväskylän normaalikoulun alakoulu (Class 3C), Finland
  6. “Tom Yam Kung Project”, National science and technology development agency (Kindergarten school of Thammasat University), Thailand
  7. “Baret_Care”, Nigde Aksemseddin Science and Art Center (Halil Ataberk Bakırcı, Ahmet Efe Bakırcı and others), Turkey
  8. “Hyppy kivikauden elämään: Talvi” (Jump into the life at the Stone Age: Winter), Day Care Center Piilometsä, Finland
  9. “Lemna grinder”, WASTE BUSTERS (Zeynep Sude Çetin, Bora Özkan, Zeynep Eyüpoğlu, Berfin Elçin, Kerim Berber, Umay Eskialp, Melike Damla Özdemir, Aslıhan Eşkin, Gizem İdil Tunçbilek, Bilgesu Gökçenur), Turkey
  10. “#biopolku” (#biopath”, Äänekosken lukio (Elina Aaltonen, Arttu Hytönen, Liisa Pulli, Linda Savolainen, Santtu Sällinen, Sofia Turunen), Finland

Media ja yleisö on lämpimästi tervetullut kansainväliseen StarT-gaalaan, joka järjestetään tänä vuonna Tampereella 5.6.2018.

Lisätietoja

Hankkeen johtaja, professori Maija Aksela, LUMA-keskus Suomi / Helsingin yliopisto, 050 514 1450, maija.aksela@helsinki.fi

Projektipäällikkö, kansainväliset asiat, Anette Markula, LUMA-keskus Suomi / Helsingin yliopisto, anette.markula@helsinki.fi