Educa 2020: Paneelikeskustelu avaa näkökulmia rakentavaan kohtaamiseen

Kulttuuri-, katsomus- ja kielitietoinen opetus huomioi moninaisuuden vastuullisesti ja näkee siinä koulun vahvuuden.

Kulttuuri-, katsomus- ja kielitietoinen perusopetus KUPERA -hanke järjestää Educa 2020 -messuilla perjantaina 24.1. klo 17 (Tahto-lava) paneelikeskustelun Moninaisuus koulun vahvuutena. Avaimia kulttuuri-, katsomus- ja kielitietoiseen opetukseen. Paneelissa pureudutaan koulumaailman arkeen ja keskustellaan siitä, mistä kulttuurisesti, katsomuksellisesti ja kielellisesti vastuullinen pedagogiikka rakentuu ja mistä opettaja saa siihen tukea.

Panelisteina on monialainen joukko kulttuuri-, katsomus- ja kielitietoisen opetuksen asiantuntijoita tutkimuksen ja käytännön opetus- ja kasvatustyön kentältä. Keskustelemassa ovat UNESCO-professori Arto Kallioniemi, Helsingin yliopisto, tutkijatohtori Saija Benjamin, Helsingin yliopisto, katsomusaineiden didaktiikan yliopistonlehtori Marjaana Kavonius, Helsingin yliopisto, monikielinen ohjaaja Mukhtar Abib, Helsingin kaupunki, romaniaktiivi Leif Hagert sekä Kulttuuri-, katsomus- ja kielitietoinen perusopetus KUPERA -hankkeen projektisuunnittelija, Tähtijengi-oppimateriaalin tekijä Tanja Viinikainen, Helsingin yliopisto. Paneelin juontavat toiminnanjohtaja Marja Laine, Kulttuuri- ja uskontofoorumi Fokus ry ja Kulttuuri-, katsomus- ja kielitietoinen perusopetus KUPERA -hankkeen projektisuunnittelija Niina Putkonen, Helsingin yliopisto.

Kulttuuri-, katsomus- ja kielitietoinen opetus -verkkokurssilta välineitä koulun arkeen

Kaikki panelistit toimivat asiantuntijoina KUPERA-hankkeessa tuotetulla Kulttuuri-, katsomus- ja kielitietoinen opetus -verkkokurssilla. Kurssi tarjoaa välineitä toteuttaa opetusta, joka huomioi kielellisen ja kulttuurisen moninaisuuden koulun arjessa, oppiaineesta riippumatta. Kurssi sopii kaikkien asteiden opettajille, opettajaksi opiskeleville, kasvatus- ja koulutusalan tehtävissä työskenteleville sekä kaikille aihepiiristä kiinnostuneille. Se rakentuu videoluennoista ja yleistajuisista asiantuntijateksteistä, ja opiskelu tapahtuu itsenäisesti MOOC-verkkokurssina. MOOC-verkkokurssi on avoin ja maksuton. Kurssin sisältöihin voikin tutustua osittain tai suorittaa koko kurssin.  – Ja tämän voi tehdä itselle sopivaan aikaan.

Kurssi avataan maaliskuussa 2020 osoitteessa mooc.helsinki.fi ja se on myös Helsingin yliopiston Avoimen yliopiston kevään ja kesän opintotarjonnassa.

Lisätietoja:

projektisuunnittelija Niina Putkonen
niina.putkonen@helsinki.fi

Kulttuuri-, katsomus- ja kielitietoinen opetus -verkkokurssi
Kulttuuri-, katsomus- ja kielitietoinen opetus -kurssin vastuuopettaja Marjaana Kavonius
marjaana.kavonius@helsinki.fi

Read moreTiedosta! Näe kasvussa tulevaisuus