Digilukutaitotesti mittaa oppilaan moniluku- ja tvt-taitoja

Koronapandemian mukanaan tuomista muutoksista huolimatta työskentely Helsingin yliopiston Koulutuksen arviointikeskus HEAssa on jatkunut keskeytyksettä tutkimuksen ja kehittämishankkeiden parissa. Lehtien alkaessa vihertää jo toisen ”koronakevään” merkeissä uudet työskentelytavat etäyhteyksineen tuntuvat jo hyvin arkipäiväisiltä. Uudenlaiset haasteet kirittävät myös kehittämään uutta.

Esimerkkeinä työskentelyn viimeaikaisesta sadosta voidaan mainita keväällä 2020 alkanut tutkimus poikkeusolojen vaikutuksista perusopetukseen, joka jatkui toisella aineistonkeruukierroksella syksyyn ja keväällä 2021 kerättyyn kolmanteen aineistoon. Kulttuuri-, katsomus- ja kielitietoinen perusopetus KUPERA -hankkeessa tehty pitkäjänteinen työ kulminoitui keväällä tutkimustulosten ja sen pohjalta laadittujen suositusten julkaisuun. Kansallinen arviointiosaamisen kehittämisverkosto (KAARO) on koonnut opetusalan ammattilaisia yhteen lukuisten seminaarien ja uusien kurssien merkeissä. Myös muissa hankkeissamme työskentely on jatkunut vilkkaana.

Yksi kehittämiskohde on ollut Digilukutaitotestin rakentaminen

Koronapandemian vuoksi tai ansiosta opettajien ja oppilaiden tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen on vihdoin saavuttamassa tason, jossa jokainen osaa hyödyntää teknologiaa omassa oppimisessaan. Kattavaa arviointityökalua, jonka avulla oppilaiden osaamista edellä mainituilla osa-alueilla voitaisiin arvioida, ei ole tähän asti ollut saatavilla.

Tieto- ja viestintäteknologinen (tvt) osaaminen määritellään tärkeäksi kansalaistaidoksi. Se on oppimisen kohde ja väline. Perusopetuksen tavoitteena on huolehtia siitä, että kaikilla oppilailla on mahdollisuudet tieto- ja viestintäteknologisen osaamisen kehittämiseen seuraavilla neljällä alueella:

  1. Ymmärtämään tieto- ja viestintäteknologian käyttö- ja toimintaperiaatteita ja keskeisiä käsitteitä sekä kehittämään käytännön tvt-taitojaan omien tuotosten laadinnassa.
  2. Oppilaita opastetaan käyttämään tieto- ja viestintäteknologiaa vastuullisesti, turvallisesti ja ergonomisesti.
  3. Oppilaita opetetaan käyttämään tieto- ja viestintäteknologiaa tiedonhallinnassa sekä tutkivassa ja luovassa työskentelyssä.
  4. Oppilaat saavat kokemuksia ja harjoittelevat tvt:n käyttämistä vuorovaikutuksessa ja verkostoitumisessa.

Tavoitteet ovat sananmukaisesti laaja-alaiset ja monipuoliset ja niiden saavuttamisen arviointi on ollut haasteellista.

Tulevana lukuvuonna 2021–2022 Koulutuksen arviointikeskus HEA esittelee kansainvälisessä yhteistyössä kehitetyn ja suomeksi käännetyn Digilukutaitotestin (DigiLTT). Tehtäviä ratkoessaan oppilas hyväksikäyttää kriittisen ajattelun taitojaan ja ongelmanratkaisutaitojaan (havaintojen tekeminen, tilanteen analysointi ja loogisten johtopäätösten muodostaminen) sekä eri ohjelmistoja koskevaa osaamistaan (esimerkiksi tekstinkäsittely, selainten käyttö, tietokannat, taulukko-ohjelmat, sähköposti ja someviestintä).

Tehtäviä ratkaistessaan oppilaat työskentelevät ja ratkaisevat tehtäviä omalla tasollaan eli jokainen tuottaa vastauksen oman arvionsa perusteella. Tämä mahdollistaa osaamistasoltaan erilaisten oppijoiden mahdollisuuden osallistua tehtävien tekemiseen. DigiLTT tuottaa arvion tiedon käsittelyn eri osa-alueilta. Arviointitiedon lisäksi DigiLTT:n avulla oppilas - ja tarvittaessa myös opettaja - saa automatisoitua palautetta osaamisestaan ja kehittymistarpeistaan.

Tarkoituksemme on syksyllä 2021 pilotoida mittarin käyttöä ja tässä kohtaa tarjoamme kiinnostuneille kouluille (7.–9. lk:n oppilaat) mahdollisuuden osallistua kokeiluumme. Jos olet kiinnostunut tai haluat lisätietoa, ota yhteyttä minuun sähköpostitse: risto.hotulainen@helsinki.fi

Kevään uutiskirjeeseen olemme koonneet lisää ajankohtaisia uutisia ja kuulumisia koulutuksen arvioinnista ja tutkimuksesta. Uutiskirjettämme pääset lukumaan tästä linkistä. Mukavia lukuhetkiä!

Aurinkoista kesää toivottaen,

Risto Hotulainen,
professori, yksikön johtaja

 

RH
Risto
Hotulainen
professori
Kasvatustieteiden osasto
Tieteenala Kasvatustieteet