Teologia ja uskonnontutkimus nousi reilusti yliopistorankingissa

Helsingin yliopiston teologian ja uskonnontutkimuksen ala nousi sijalta 36 sijalle 20 oppiala- tai oppiainekohtaisessa QS World University by Subject -vertailussa.

QS World University by Subject -vertailu listaa yliopistoja akateemisen maineen, työnantajamaineen, julkaisukohtaisten sitaatioiden, H-indeksin ja kansainvälisten tutkimusverkostojen perusteella (lue lisää arviointiperusteista).

Teologisen tiedekunnan dekaani Antti Räsänen iloitsee sijoituksesta.

– Huikean hieno sijoitus! Olen tietenkin erittäin tyytyväinen siihen. Tiedekunnan sijoitus rankingeissa on ollut nouseva. Kaksi vuotta sitten nousimme ensimmäistä kertaa 50 parhaan joukkoon. Nyt sija 20 on parempi kuin pandemian aikana olisi saattanut edes kuvitella.

QS-rankingia kutsutaan myös mainetutkimukseksi. Räsäsen mukaan on erinomaista, että tiedekunnan maine akateemisena tutkimusyhteisönä on hyvä. Yhtä lailla tärkeää on, että tiedekunnalla on hyvä maine työnantajana.

– Meille on yhtäältä helppo rekrytoida kansainvälisiä osaajia ja toisaalta tiedekunnasta on pääsy muualle huippuyliopistoihin maineemme ja korkean tasomme perusteella. Olemme kiinnostava ja arvostettu kumppani ja yhteistyötaho.

Räsänen kertoo, että tiedekunnassa on eletty rankkoja aikoja viimeiset kaksi vuotta.

– Välillä hämmästelen, miten hienosti henkilöstö on jaksanut tehdä töitä. Olen ylpeä tiedekunnan koko henkilöstöstä sekä kiitollinen aivan jokaisesta suuresta ja pienestä onnistumisesta. Hyvä ranking-tulos on ilo jakaa yhdessä. On hienoa nähdä, että tiedekunnassa tehtävä pitkäjänteinen työ tutkimuksen, kansainvälistymisen ja laadukkaan työyhteisön eteen tuottaa tulosta.