Risto Saarinen Kööpenhaminan yliopiston kunniatohtoriksi

Tunnustus myönnetään 17.11.2017.

Kööpenhaminan yliopiston teologisen tiedekunnan myöntämän kunnianosoituksen taustalla ovat muun muassa Saarisen pitkäaikaiset ansiot Luther-tutkimuksessa sekä työ Luther-tutkimuksen maailmankongressissa. Hän on tehnyt läheistä yhteistyötä Kööpenhaminan teologien kanssa yli 30 vuoden ajan.

Risto Saarinen on toiminut Helsingin yliopiston teologisessa tiedekunnassa ekumeniikan professorina vuodesta 2001 lähtien. Hän on väitellyt teologian tohtoriksi 1988 ja filosofian tohtoriksi 1994. Saariselle on myönnetty Suomalaisen Tiedeakatemian väitöskirjapalkinto 1990.

Parhaillaan hän toimii Suomen Akatemian rahoittaman tutkimuksen huippuyksikön: Järki ja uskonnollinen hyväksyminen (Academy of Finland's Centre of Excellence: Reason and Religious Recognition) johtajana.

Saarisen tutkimusintresseihin kuuluvat erityisesti ihmismielen filosofinen ja teologinen ymmärtäminen, monikulttuurisuus sekä uskontojen vuoropuhelu.

Hänen uusin suomenkielinen kirjansa Oppi luottamuksesta ilmestyi 2017 ja tutkimuksen huippuyksikön teemoja käsittelevä teos Recognition and Religion 2016.

Mittavan tutkimus- ja julkaisutoiminnan lisäksi Saarinen on toiminut asiantuntijajäsenenä lukuisissa ekumeenisissa neuvotteluissa.

Parhaimmat onnittelut!

Lisätietoja: University of Copenhagen, Faculty of Theology