Professori emerita Raija Sollamon muotokuva paljastettiin Helsingin yliopistolla

Raija Sollamo on tehnyt neljä vuosikymmentä kestäneen akateemisen uran Vanhan testamentin kreikankielisen käännöksen, Septuagintan, sekä Kuolleenmeren kääröjen tutkijana.

Raija Sollamon muotokuva luovutettiin 3.12.2018 Helsingin yliopiston taidekokoelmiin, ja se sijoitetaan teologisen tiedekunnan tiedekuntasaliin. Muotokuvatoimikunta toimi Suomen Eksegeettisen Seuran alaisuudessa.

Suomen akateemisessa maailmassa Sollamo tunnetaan ensimmäisenä naisena Helsingin yliopiston vararehtorina ja teologisen tiedekunnan dekaanina sekä yhtenä naistutkimuksen käynnistäjistä.

Sollamo toimi Helsingin yliopiston teologisessa tiedekunnassa Raamatun alkukielten professorina 1982–2007, teologisen tiedekunnan dekaanina 1992–1998 ja yliopiston eksegetiikan laitoksen johtajana 2004–2007. Hän oli yliopiston 1. vararehtori 1998–2003. Sollamo jäi eläkkeelle 1. elokuuta 2007.

Raija Sollamon päätutkimusalueita ovat Septuagintan käännöstekniikka, Qumranin tekstit ja Vanhan testamentin eksegetiikka, erityisesti naistutkimus. Hän on julkaissut laajasti eri teologian alueita käsitteleviä artikkeleita ja oppikirjoja.

***

Lue myös: Tutkija tutuksi: Raija Sollamo – kielen ja käännöksen rakastaja (Teologia.fi, 11.12.2017)