PocKit-taskulaboratorio sai europarlamentaarikkojen Impact Prize -tunnustuspalkinnon

Helsinki Challenge -kilpailun finalistitiimit esittelivät Brysselissä suomalaisia tiedeinnovaatioita ja tapasivat EU-päättäjiä.

Ideakilpailu ja kiihdyttämöohjelma Helsinki Challengen finalistitiimit vierailivat Brysselissä tapaamassa EU-päättäjiä ja -asiantuntijoiden. Kaksipäiväisen tapahtuman lopuksi ryhmä europarlamentaarikkoja valitsi Impact Prize -palkinnon voittajaksi taskuun mahtuvaa laboratoriota suunnittelevan POCKit-tiimin

Brysselin Leopoldpuistossa Bibliothèque Solvayssa pidetyssä tilaisuudessa puhunut Utrechtin yliopiston tutkimuksesta vastaava vararehtori Wiljan van den Akker kiitteli vuolaasti suomalaisyliopistojen työryhmien työn tasoa.

– Ei riitä, että sanotaan että suomalaiset seuraavat innovaatiokehitystä, näiden projektien antaman näytön perusteella on tunnustettava, että suomalaiset johtavat sitä, hän hehkutti.

Impact Prize -tunnustuspalkinnosta päättivät suomalaiset europarlamentaarikot Miapetra Kumpula-Natri sekä Sirpa Pietikäinen ja unkarilaismeppi Benedek Jávor. Palkinnosta päättäminen oli tuomarien mukaan hankalaa, koska kaikki kilpailussa mukana olleet ryhmät olivat niin korkeatasoisia.

– Tällaisessa kisassa on tietenkin suuri kunnia olla tuomarina mukana, Benedek Jávor sanoi palkinnon luovutuksen yhteydessä.

–Pulma oli nyt kuitenkin se, että kun kaikki nämä seitsemän ehdotusta ovat niin hyviä, vain yhden palkitseminen on vaikeaa. Tässä valinnassa painotimme ehkä eniten sen innovatiivisuutta. Mutta myös siltä osalta kaikki kilpailijat olivat todella hyviä.

Miapetra Kumpula-Natrin mukaan oli erittäin hyvä, että kilpailuun osallistuvat ryhmät ovat ottaneet lähtökohdaksi miettiä sovelluksiaan ja niiden yhteiskunnallista merkitystä globaalissa mittakaavassa.

– On ollut todella hienoa huomata kuin Helsinki Challengen tiimit ovat pohtineet projektejaan globaaleina haasteina. Mehän joudumme täällä EU:ssa aina pohtimaan asioita ylikansallisen näkökulman kautta joten meillä on niistä aika hyvä kuva, Kumpula-Natri sanoi.

Palkinnon voittaneen POCKit-tiimin vetäjä, apulaisprofessori Leona Gilbert Jyväskylän yliopistosta oli ryhmänsä puolesta iloinen palkinnosta.

– Tämä tunnustuspalkinto todella rohkaisee ryhmäämme tekemään töitä entistäkin innokkaammin tämän projektin parissa. On todella motivoivaa saada tunnustusta työstä, johon itse uskomme niin kovasti, hän kiitteli tilaisuuden päätteeksi.

POCKit-tiimi on kehittänyt teknologian, jolla useita erilaisia sairauksia voidaan diagnosoida omasta verinäytteestä taskukokoisella analyysilaitteella. Samaan aikaan kun noin puolella maailman väestöstä ei ole pääsyä kunnollisen terveydenhuollon piiriin, tarvitaan keinoja joilla ihmiset voivat aikaisempaa paremmin monitoroida itse omaa terveyttään.

– POCKit-analysaattorilla voidaan estää tarttuvien tautien leviämistä ja diagnosoida tartunnat niin ajoissa, että ne ovat vielä hoidettavissa. Samalla säästetään valtavasti rahaa, Gilbert kertoi esitellessään ryhmänsä työn tuloksia.

Muina finalisteina olivat pedagogisia oppimistyökaluja kehittänyt Dlearn.Helsinki-tiimi Helsingin yliopistosta, malarian torjuntaan uudenlaisia ratkaisuja kehittänyt ELMO-tiimi Helsingin yliopistosta, potilaan oman munuaiskudoksen 3D-tulostusta kehittävä FutuRena-työryhmä Oulun yliopistosta, lämmön varastoinnin ratkaisuja kehittävä HeatStock-tiimi Aalto-yliopistosta, syöpälääkeyhdistelmien matemaattista mallinnusta kehittävä iCombine-tiimi Helsingin yliopistosta ja pienten lasten vanhempien mielenterveyden hallintaan ratkaisuja kehittänyt Parental Box -tiimi Helsingin yliopistosta.

Helsinki Challenge -tiedekilpailun pääpalkinto on 375.000 euron rahoitus voittaneelle ryhmälle. Palkinto jaetaan 24. marraskuuta.

Helsinki Challenge