Helsinki Challenge -tiedekilpailun finaaliin seitsemän tiimiä

Tiedekilpailun finalistien ideoilla esimerkiksi tehostetaan syöpähoitoja, mullistetaan lämpöenergian hyödyntäminen ja huolehditaan tuoreiden vanhempien mielenterveydestä.

Tiedepohjaisen ideakilpailu Helsinki Challengen finaliin on valittu seitsemän tiimiä, joista kansainvälinen tuomaristo valitsi kuusi ja yleisö yhden. Kansainvälisen tuomariston päätöksellä kilpailussa jatkavat malariatartuntoja kolmiulotteisella hyttysverkolla torjuva ELMO, kesän lämpöä talven varalle varastoiva HeatStock, taskuun mahtuva laboratorio POCKit, henkisestä hyvinvoinnista huolehtiva äitiyspakkaus Parental Box, personoidun syöpähoidon mahdollistava tietokanta iCombine ja globaaleja taitoja uusilla tavoilla opettava Dlearn.Helsinki. Yleisöäänillä kisassa jatkaa FutuRena, jonka tavoitteena on 3D-tulostaa toimiva minimunuainen.

Helsinki Challenge –finaaliin valituissa tiimeissä on mukana yli 70 tutkijaa ja asiantuntijaa suomalaisista yliopistoista, yrityksistä, järjestöistä ja julkisorganisaatioista.

Kilpailun tuomaristo valitsi tiimit finaaliin kriteereinään tiedepohjaisuus, ratkaisuhakuisuus, vaikuttavuus, uutuus ja luovuus. Tuomariston puheenjohtajana toimii Crisis Management Initiativen (CMI) toiminnanjohtaja Tuija Talvitie.

– Meillä tuomareilla oli erittäin hankala tehtävä valita finaaliin jatkavat tiimit. Tarkkailimme ehdotettujen ideoiden vaikuttavuutta globaalien muutosten näkökulmasta ja mietimme, miten ne voisivat kehittyä tieteellisistä oivalluksista maailmanlaajuisiksi kestävän kehityksen ratkaisuiksi, kertoo Talvitie.

Helsinki Challenge -kilpailu kokoaa suomalaiset yliopistot monialaiseen yhteistyöhön koko maailman hyväksi. Kilpailun teemat ihminen muutoksessa, kestävä planeetta ja urbaani tulevaisuus linkittyvät YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin.

Finalistitiimit syksyllä Brysselissä

Syyskuussa finalistitiimit matkaavat Brysseliin Global Impact Camp -leirille, jonka tarkoitus on edistää suomalaisen tutkimuksen tunnettavuutta, antaa tiimeille eväitä EU-rahoituksen hakemiseen sekä syventää yhteyksiä päättäjiin ja muihin vaikuttajiin.

– Global Impact Camp antaa suomalaisten yliopistojen tutkijoille mahdollisuuden verkostoitua yhteiskunnallisten toimijoiden ja rahoittajien kanssa myös Euroopan tasolla, sanoo UNIFI ry:n hallituksen puheenjohtaja Jouko Niinimäki. Suomen yliopistoja edustava UNIFI ry on ollut käynnistämässä Helsinki Challenge -yhteistyötä.

Helsinki Challenge -tuomaristo valitsee finalisteista voittajan tai voittajat, jotka julkistetaan marraskuussa 2017. Kilpailun palkintona jaetaan 375 000 euroa ja se on tarkoitettu ratkaisun toteuttamiseen. Ratkaisu voi olla esimerkiksi uusi tieteenala, kaupallistettava idea, yrittäjyyttä tai uraauurtavaa tutkimusta.

Helsinki Challenge toteutetaan suomalaisten yliopistojen yhteistyönä. Helsingin yliopiston kanssa kilpailun järjestävät Aalto-yliopisto, Hanken Svenska Handelshögskolan, Itä-Suomen yliopisto, Jyväskylän yliopisto, Oulun yliopisto, Taideyliopisto, Turun yliopisto, Vaasan yliopisto ja Åbo Akademi. Helsinki Challenge on osa Suomi 100 -juhlavuoden ohjelmaa.