Helsingin yliopisto menestyi Suomen Akatemian PROFI6-haussa – 28,6 miljoonaa euroa tutkimuksen laadun kehittämiseen

Rahoituksella tuetaan Helsingin yliopiston kolmea profiloitumisaluetta: Understanding the Human Brain, Helsinki Institute for Social Sciences and Humanities ja Interdisciplinary Research for Health and Wellbeing.

Suomen Akatemia on myöntänyt Helsingin yliopistolle 28,6 miljoonaa euroa strategian mukaiseen profiloitumiseen. Kansainvälinen paneeli arvioi Helsingin yliopiston hakemuksen tällä kertaa Suomen parhaaksi. Rahoituksella tuetaan Helsingin yliopiston kolmea profiloitumisaluetta: 1) Understanding the Human Brain, 2) Helsinki Institute for Social Sciences and Humanities sekä 3) Interdisciplinary Research for Health and Wellbeing.

Kuudennella hakukierroksella jaettiin yhteensä 100 miljoonaa euroa rahoitusta 12 yliopistolle. Helsingin yliopisto on saanut profiloitumisen vahvistamiseen tähtäävistä rahoitushauista yhteensä 91,8 miljoonaa.

”Profiloitumisalueet ovat hyvin linjassa yliopiston uuden strategian 2021–2030 kanssa”

Rahoituksella tuetaan vuosina 2021–2026 yliopiston tutkimuksen laadun kehittämistä ohjaamalla resursseja muun muassa vastuullisen tutkijan asemassa työskenteleville, varhaisen uravaiheen tutkijoille sekä tutkimusinfrastruktuurin kehittämiseen kolmella alueella:

• Understanding the Human Brain (UHBRAIN)
  • Helsinki Institute for Social Sciences and Humanities– Intersections of People, Institutions and Technology (HSSH)
  • Interdisciplinary Research for Health and Wellbeing (UHealth)

– Sekä profiloitumisalueet että ne toimet, joilla tutkimuksen laatua halutaan vahvistaa, ovat hyvin linjassa yliopiston uuden strategian 2021–2030 kanssa. Ne tukevat neljää yliopiston tutkimuksen ja opetuksen teemaa ja edistävät tieteidenvälisyyttä, huippuluokan infrastruktuurin kehittämistä sekä avoimuutta ja yhteistyötä, toteaa tutkimuksesta vastaava vararehtori Paula Eerola, joka johti rahoitushakemuksen valmistelua.

Linkki Suomen Akatemian uutiseen.

Aiemmat PROFI-haut

PROFI1 - Helsingin yliopistolle myönnettiin 9 miljoonaa euroa kolmelle profilointialueelle: Helsinki Institute of Life Science (HiLIFE), fysiikka ja tietojenkäsittelytiede sekä tilastotiede.

PROFI2 - Helsingin yliopistolle myönnettiin 10,5 miljoonaa euroa viidelle profilointialueelle: Helsinki Centre for Digital Humanities, Learning in the Digital World, Interdisciplinary Russian Studies, Behavioural Life Science ja Global Law.

PROFI3 - Helsingin yliopistolle myönnettiin 15 miljoonaa euroa kolmelle profilointialueelle: Institute for Atmospheric and Earth System Research (INAR), Helsinki Centre for Data Science (HiDATA) ja Helsinki Institute of Sustainability Science (HELSUS)

PROFI4 - Helsingin yliopistolle myönnettiin 14 miljoonaa euroa kolmelle profilointialueelle: Matter and Materials, Helsinki Inequality Initiative (INEQ) and Helsinki One Health (HOH).

PROFI5 - Helsingin yliopistolle myönnettiin 14,7 miljoonaa euroa kolmelle profilointialueelle: Thriving Nature, Finnish Platform for Pharmaceutical Research (FinPharma), ja Mind and Matter.