Helsingin yliopisto ensi kertaa mukana Helsinki Pride -kulkueessa

Helsingin yliopisto osallistuu Pride-viikkoon, koska yhdenvertaisuus on osa yliopiston arvomaailmaa, kertoo vararehtori Tom Böhling.

Tänä vuonna Helsingin yliopisto osallistuu ensimmäistä kertaa virallisesti Helsinki Pride -kulkueeseen. 29.6. pidettävä Helsinki Pride on lhbtiq-kulttuuri- ja ihmisoikeustapahtuma.

– Helsingin yliopisto edustaa yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa kaikilla tasoilla. Osallistumalla Pride-kulkueeseen näytämme sekä henkilökunnallemme, opiskelijoillemme että ulospäin yhteiskunnalle, että yliopisto toimii arvojensa mukaisesti, kertoo vararehtori Tom Böhling.

Kaikki, jotka kokevat kuuluvansa yliopistoyhteisöön, ovat tervetulleita marssimaan Helsingin yliopiston kanssa. Vararehtori Böhling kutsuukin henkilöstön, opiskelijat ja alumnit mukaan Pride juhlallisuuksiin.

– En ole itse osallistunut kulkueeseen aikaisemmin ja odotan innolla iloista Pride-tunnelmaa. Vaikka osallistunkin vararehtorina, osallistun myös siksi, että minulle on henkilökohtaisesti tärkeää olla mukana tapahtumassa, joka nostaa esille vakavia ja tärkeitä aiheita positiivisuuden ja ilon kautta.

Helsingin yliopistolla on ollut jo vuosia olemassa kattava tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma, joka koskee yliopiston omaa toimintaa. Lisäksi yliopisto on osallistunut Prideen ennenkin. Aikaisempina vuosina yliopistokampuksilla on muun muassa järjestetty Pride-liputus ja yliopiston kirjastossa Pride-aiheinen tapahtuma.

Pride-viikko Helsingin yliopistolla

Helsinki Pride-viikkoa vietetään 24.-30.6. Tapahtumatäyteinen viikko huipentuu Helsingin keskustan läpi kulkevaan kulkueeseen.

Tiedekulmassa järjestetään 27.6. (klo 15-16:30) “Pride: Muutoksen tuulet – moniäänisyys!” tapahtuma. Ohjelmassa on muun muassa presidentti Tarja Halosen ja vararehtori Böhlingin puheet sekä paneelikeskustelu. Vapaaehtoiset ilmoittautumiset E-lomakkeella.

Kaisa-talon kirjanäyttely esittelee Helsingin yliopiston kirjaston HLBTIQ-aiheista aineistoa viime vuoden tapaan. Näyttely on esillä Pride -viikon alusta alkaen kahden viikon ajan, 24.6.–5.7., Kaisa-talon Ohjauskulmassa, joka sijaitsee talon 3. kerroksessa. Näyttelyn teemoina ovat tänä vuonna sukupuolen moninaisuus sekä Pride-liikkeen 50. juhlavuosi.

Pride-kulkue on kaikille avoin tapahtuma. Mukaan voi (vapaaehtoisesti) ilmoittautua Helsingin yliopiston kanssa E-lomakkeen kautta. Ilmoittautumalla saat t-paidan.

Pride-viikolla kaikilla yliopistokampuksilla järjestetään Pride-liputus.

Katso yliopiston Pride-viikon ohjelma Facebookista