Yleisön apua kaivataan suomenhevosen varhaisvaiheiden tutkimusta varten

Tutkijat etsivät DNA-analyysia varten näytteitä: suomenhevosen jouhia, karvoja, nahkaa, hampaita, tai kavio- ja luunpaloja. Myös suomenhevosten hautoja tutkitaan, ja mukaan kaivauksille otetaan vapaaehtoisia.

Viime kesänä tutkijat kaivoivat Korialla 1950-luvulla haudattujen ravihevosten Valokkaan ja Rymy-Murton kaksoishaudan. Nyt suomenhevosen alkuperää, ominaisuuksia ja jalostushistoriaa tutkivassa hankkeessa edetään 1800-1950-luvulla eläneiden suomenhevosten jouhi-, karva-, nahka-, hammas-, kavio- ja luunäytteiden DNA-analyysiin. Suomenhevosista peräisin olevia biologisia näytteitä voi olla vanhoissa talleissa, vinteillä, kotiarkistoissa, jäämistöissä, museoissa ja koulujen kokoelmissa. Tutkijat ovat kiinnostuneita kaikenlaisista suomenhevosista, niin työhevosista kuin pienhevosista ja ravureista. DNA:ta saadaan eristettyä esimerkiksi leikatuista jouhista.

Mukaan kaivauksille

DNA:ta kerätään myös tutkimalla suomenhevosten hautoja arkeologisesti, ja mukaan kaivauksille pääsee muutamia asiasta kiinnostuneita vapaaehtoisia. Tutkijat kaipaavat myös tietoja hevosten hautapaikoista.

Kerromme tutkimuksen tuloksista näytteiden lähettäjille.

Jos olet kiinnostunut osallistumaan kaivauksille, ota yhteys tutkijoihin.

Tutkimushankkeessa ovat mukana Helsingin ja Oulun yliopistot, LUKE ja Ypäjän hevosopisto.

Näytteet voi postittaa osoitteella:
Kulttuurien osasto / arkeologia
PL 59