Vello Salo jää Viron historiaan arvostettuna tutkijana ja pappina

Pääsiäissunnuntaina Tallinnassa edesmennyt kirkonisä Vello Salo taisteli 17-vuotiaana jatkosodassa. Salo teki monipuolisen kansainvälisen uran eksegetiikan tutkijana.

Vello Salon haastattelu julkaistiin Yliopisto-lehdessä 6/2017.

Vello Salo nimitettiin Helsingin yliopiston teologisen tiedekunnan kunniatohtoriksi 2017. Vuonna 1925 syntynyt virolainen Salo on tehnyt monipuolisen kansainvälisen uran eksegetiikan tutkijana ja pappina. Hän myös toimi Virossa neuvostoajan sorron tutkimuskomitean esimiehenä 1996–2005.

Tallinnan birgittalaisluostarin puutarha henkii kesäistä rauhaa. Vello Salo miettii elämän kulkua.

— Näin vanhana ymmärtää yhä selvemmin, että ihminen tietää hyvin vähän. Kaikissa käänteissä täytyy turvata Korkeimpaan ja luottaa siihen, että Hän tietää meitä paremmin.

Käänteitä elämässä on riittänyt. Lukion jälkeen opettajaperheen poika, syntyjään Endel Vaher, osallistui jatkosotaan Suomen-poikien, virolaisten vapaaehtoisten, riveissä. Kotimaahan palattuaan hän joutui saksalaisten sotavangiksi ja Sleesian rintamalle. Sodan loppuvaiheen sekasorrossa 1945 Vaher päätyi Italiaan.

Täytyy olla parempi tie

Täytyy olla jokin parempi, rauhanomainen tapa elää, nuori mies ajatteli. Vastaukseksi tuli roomalaiskatolinen kirkko. Endel Vaher vaihtoi nimensä Vello Saloksi, jottei Viroon jäänyt perhe joutuisi ongelmiin.

Salo opiskeli matematiikkaa, fysiikkaa, tähtitiedettä ja teologiaa Sveitsissä, Alankomaissa ja Italiassa. Hän on toiminut pappina ja eksegetiikan professorina muun muassa Mosulissa, Torontossa ja Tartossa. Miltä tuntuu seurata sotauutisia Mosulista?

— Ihmiset ovat pohtineet samoja kärsimyksen ongelmia vuosituhansien ajan. Emme voi muuta kuin pyrkiä rauhaan. Pitää luottaa siihen, että Isä johdattaa meidät parempaan.

Piritan luostari sai uuden alun

Viroon Salo palasi vuonna 1993. Yksi ilonaiheista on ollut birgittalaisluostarin uusi kukoistus. Vuonna 1407 perustettu Piritan luostari tuhoutui Iivana Julman sotilaiden hyökkäyksessä 1577. Viron itsenäistyttyä virisi ajatus Piritan uudesta luostarista, joka perustettiin vuonna 2001 vanhan luostarin raunioiden viereen.

Salo on toiminut luostarin rippi-isänä alusta lähtien. Paavi myönsi Isä Vellolle monsignoren arvon 2005.

Teologisen tiedekunnan promootioon kesäkuussa 2017 Isä Vello ei osallistunut heikentyneen terveytensä vuoksi, mutta ekumeniikan professori Risto Saarinen luovutti hänelle tohtorinhatun ja diplomin Piritan luostarin juhlassa 22.6.

Salon silmissä pilkahtaa, kun kunniatohtorius tulee puheeksi.

— Älkää kehuko, etten pulskistuisi. Paljon lämpimiä terveisiä Suomeen, varsinkin emeritusprofessori Tapani Harviaiselle.

Vello Salon haastattelu julkaistiin Yliopisto-lehdessä 6/2017.