Vaikuttajanaiset marssivat Wikipediaan

Naistenpäivän Sata naista Wikipediaan -talkoista Helsingin yliopiston kirjastossa Kaisa-talossa tuli Suomen historian suurin Wikipedian editointitapahtuma. Wikipedia-artikkeli syntyi tai täydentyi yli 80 vaikuttajanaisesta.

Pääkaupunkiseudun kirjastot, museot ja arkistot tempaisivat kansainvälisenä naistenpäivänä 8. maaliskuuta 2016, tavoitteenaan luoda Wikipediaan artikkeli sadasta Suomessa vaikuttavasta tai vaikuttaneesta kulttuurialan tai tieteen vaikuttajanaisesta. Helsingin yliopiston kirjaston pääkirjastoon Kaisa-taloon kerääntyi toista sataa vapaaehtoista talkoisiin. Naistenpäivän ponnistuksesta tuli näin myös Suomen historian suurin Wikipedian editointitapahtua.

Uusia tai täydennettyjä Wikipedia-artikkeleita kertyi tapahtuman aikana yli 80 kappaletta niin suomen, ruotsin, englannin kuin espankieliseenkin Wikipediaan. Moni kirjoittajista aikoi myös jatkaa artikkelien täydentämistä kotona.

Rinnakkaistapahtumia muun muassa Ankarassa

Artikkeleita vaikuttajanaisista kirjoitettiin naistenpäivän kunniaksi myös muualla kuin Kaisa-talon tapahtumassa. Ankarassa Turkissa järjestettiin jopa suomalaisten innoittamana naistenpäivän sisartapahtumakin, jossa paikalliset Wikipedia-aktiivit auttoivat uusia kirjoittajia alkuun.

Mukaan naistenpäivän tapahtumaan oli ilmoittautunut yli 120 innokasta uutta tai jo kokeneempaa wikipedistiä. Yksi tapahtuman tavoitteista olikin rohkaista mahdollisimman monia opettelemaan Wikipedian editoinnin perusteet.

Mahdollisuus Wikipedian opetteluun oli innostanut mukaan myös Helsingin yliopistossa alue- ja kulttuurintutkimusta opiskelevan Maria Blomin.

“Vain reilut 17 prosenttia naisia suomenkielisen Wikipedian henkilöartikkeleissa tuntui niin säälittävän vähältä, että halusin mukaan.”

Suhdeluku on samansuuntainen myös hakuteoksen muunkielisissä versioissa. Blomin oma tutkimusaihe, latinalaisamerikkalainen elokuva, innosti valitsemaan myös Wikipedia-artikkelin aiheen elokuva-alan vaikuttajanaisista. Tapahtuman aikana syntyi Wikipedia-artikkelin alku dokumenttiohjaaja Kati Juuruksesta.

Tapahtuman järjesti yhdessä Helsingin yliopiston kirjaston kanssa Wikimedia Suomi ry. Mukana oli myös yhdeksän sisältökumppania pääkaupunkiseudun museoista ja arkistoista. Muistiorganisaatiot tukivat tapahtuman tavoitetta kaivamalla esiin oman toimialansa vaikuttajanaisia, joista artikkelia ei Wikipediasta löytynyt, tai joka oli toistaiseksi niukka tynkä. Sisältökumppanit esittelivät tapahtuman aluksi lyhyesti ehdottomansa henkilöartikkelien aiheet. Suurimmasta osasta sisältökumppanien ehdotuksista syntyi tapahtuman aikana artikkeli. Tiedenaisten ja kulttuurialan vaikuttajien vieminen Wikipediaan on myös mainio tapa juhlistaa Wikipedian Year of Science 2016 -teemaa.

Humanistien tiedonhallinnan opetuksesta vastaava informaatikko Maija Paavolainen Helsingin yliopiston kirjastosta oli yksi tapahtuman järjestäjistä:

”Wikipedialla joskus huono maine luotettavan tiedon lähteenä. Tapahtuman tavoitteena onkin siirtää osallistujien huomio tiedon kuluttamisesta sen tuottamiseen. Yliopistoyhteisön kannattaisi ottaa vastuuta tiedon tuottamisesta myös Wikipediaan, sillä tämä maailman käytetyin hakuteos on myös monille suomalaisille ensimmäinen tiedonlähde ja portti syvällisemmän tiedon lähteille.”

Maija Paavolaiselle on tärkeää myös yhteistyö tapahtuman järjestelyihin osallistuvien muistiorganisaatioiden kesken. Tutustuminen konkreettisessa tapahtumatyössä on arvokasta ja kantaa myöhemmin hedelmää myös humanistisen alan tietohuollon näkökulmasta.