Tutustu elämän ja kuoleman planeettoihin sekä pyhiin paikkoihin Tieteiden yössä

Tieteiden yötä vietetään torstaina 16.1. Tervetuloa Helsingin yliopiston tapahtumiin!

Miksi työurien pidentäminen on vaikeaa? Mitä ovat elämän ja kuoleman planeetat? Muun muassa näihin kysymyksiin voi syventyä Tieteiden yönä torstai-iltana 16.1.2020 Helsingin yliopistolla. Ohjelmaa järjestävät yliopistolla useat eri tahot.

Uuden tiedon klubilla Tiedekulmassa neljä tutkijaa kertoo omasta tutkimusaiheestaan. Luvassa on asiaa esimerkiksi Muumin seikkailuista Nousevan auringon maassa ja elinympäristön vaikutuksesta terveyteen. Illan lopuksi pubivisaillaan.

Valtiotieteellisen tiedekunnan tieteenalat ja tutkimusryhmät esittäytyvät 15 minuutin luennoilla ja tutkijoiden pidemmillä katsauksilla omiin tutkimusaiheisiinsa. Tieteiden yön luentokimara avaa valtiotieteellisen tiedekunnan 75-vuotisjuhlavuoden.

Pyhät Pikselit! Katsomukset virtuaalimaailmoissa -tapahtumassa pääsee katsomaan pyhiä maisemia virtuaalilasien kautta. Tapahtuman järjestää Katsomukset.fi.

Observatoriolla voi kuunnella Saxtronauts-saksofoniyhtyettä ja luentoja esimerkiksi elämän ja kuoleman planeetoista. Uusi näyttely Ajasta allakkaan avautuu Tieteiden yönä. Observatorion luennoille on ilmoittautuminen.

Kansalliskirjaston Kupolisalissa perehdytään valehistoriaan eli tarinoihin totuutta edeltävältä ajalta.

Goethe-Institut Finlandin englanninkielisessä tapahtumassa puhutaan koneiden kyvykkyydestä ottaa huomioon kulttuurinen monimuotoisuus kielenkääntämisessä.

Tieteiden yö on tieteen kaupunkitapahtuma Helsingin Kruununhaassa. Tapahtumassa tarjoillaan tiedettä monessa muodossa. Katso koko ohjelma Tieteiden yön sivuilta.