Taiteiden yö Helsingin yliopiston päärakennuksella - piirrä elävää mallia ja tutustu upeisiin tiloihin!

Taiteiden yö Helsingin yliopistolla torstaina 18.8. klo 16.15-22.00.
Night of the Arts at the University of Helsinki, Thursday 18 August 2022 at 16.15-22.00.
Konstens natt vid Helsingfors universitet torsdagen den 18.8.2022 kl 16.15-22.00.

Voit viettää hetken piirtäen elävää mallia tai tutustuen uudistettuihin tiloihin ja taiteeseen. Tapahtumassa pääset kurkistamaan myös saleihin, jotka yleensä ovat yleisöltä suljettuja. Vapaa pääsy.

Ohjelma:

Klo 16.15–19 Croquis-piirustusta: Elävä veistos!

Piirrämme lyhyitä luonnoksia elävästä mallista, joka tulkitsee Päärakennuksen vestibyylin eli porrasaulan kipsiveistosten asentoja. Opettajana Helsingin yliopiston Piirustussalin piirustusmestari, kuvataiteilija Vappu Rossi. Mallina ammattitanssija Ingrid André. Huom.: Taiteiden yönä malli on osin puettu, ei perinteinen alastonmalli. Ota mukaan paperia, oma lehtiö / luonnoskirja sekä omat piirtimet, tavallinen lyijykynä riittää. Aikaisempaa kokemusta piirtämisestä ei tarvita. Piirtämään voi tulla klo 16.15–19 välillä. Kerrallaan mukaan mahtuu noin 20 piirtäjää saapumisjärjestyksessä.

Klo 19–22: Päärakennuksen tilat ja taideaarteet

Päärakennuksen Senaatintorin puoleinen, Carl Ludvig Engelin suunnittelema osa on juuri peruskorjattu. Myös taideteoksia on konservoitu ja ripustuksia uudistettu. Upeisiin tiloihin ja taiteeseen voi tutustua piirustustapahtuman jälkeen avointen ovien illassa klo 19 alkaen. Teoksia esittelevät Helsingin yliopistomuseon asiantuntijat. Huom.: Juhlasaliin ei ole pääsyä remontin jatkumisen vuoksi. Viimeiset kävijät pääsevät sisään klo 21.45.

Tapahtuman tiedot:

Tapahtumapaikka on Helsingin yliopiston päärakennus, os. Unioninkatu 34. Portaat Senaatintorilta. Esteetön kulku Yliopistokadulta sisäpihan kautta, josta hissillä 2. kerrokseen. Tapahtuman järjestää Helsingin yliopisto / Helsingin yliopistomuseo ja Konferenssi- ja tapahtumapalvelut.

* * *

Rita en levande modell (kl. 16.15-19) och bekanta dig med den nyrenoverade huvudbyggnadens konstverk (kl. 19-22)! Programmet är på finska.

* * *

Welcome to Helsinki University’s Main Building on the Night of the Arts! Spend some time doing life drawings (at 4.15-7 p.m.) or explore the renovated building and its works of art (7-10 p.m.). The program is in Finnish.

LIVING SCULPTURE at 4.15–7 p.m. in the Main Building of the University of Helsinki. Professional dancer Ingrid André as the model, the croquis positions are based on the sculptures of the Main Building Vestibule. Teacher is the Drawing Master Vappu Rossi. Bring paper or your own notebook / sketchbook and your own drawing tools, for example a regular pencil works just fine. Previous experience in croquis drawing is not necessary. Non-stop happening: you can draw between 4:15 p.m. and 7 p.m. whenever there is space available. The model is partially clothed, not a traditional nude model.

THE ART COLLECTIONS at the older side of the Main Building are open to the public from 7 p.m. to 10 p.m. The guides of the Helsinki University Museum tell about the University's art collection, paintings, portraits and sculptures, displayed in various locations of the Main Building (in Finnish).