Romanikieltä voisi elvyttää omakielisillä lastenkirjoilla ja päiväkotiryhmillä, Anette Åkerlund ehdottaa

Tällä hetkellä romanikieli on kuollut kuin latina, romanikielen ja -kulttuurin yliopisto-opettaja vertaa.

— Suomen romanikieli on kuin latina. Ei sitä puhuta enää, romanikielen ja -kulttuurin yliopisto-opettaja Anette Åkerlund vertaa.

Romanien oman kielen taito on heikentynyt Suomessa vuosikymmeniä. Romanilla on laissa vähemmistökielen asema, mutta kielioikeudet eivät aina toteudu eikä romania opeteta kaikissa kouluissa. Myös päiväkodit ovat avainasemassa.

— Nyt pitäisi aloittaa aktiivinen työ romanikielen puolesta, niin että edes osan viikkoa romaniopettajat puhuisivat lapsille romanikieltä päiväkodeissa, Åkerlund sanoo.

Hän itse oppi lapsuudenkodissaan romaniksi vain yksittäisiä huudahduksia, sillä kotikielenä oli suomi. Perhe kuitenkin vei tyttären pienestä pitäen romanikielen kesäkouluihin, Åkerlund kertoo.

— Minua kiinnostaisi, miten kieltä voisi opetella laulun avulla.

Anette Åkerlund on myös musiikin maisteriksi Sibelius-Akatemiasta valmistunut flamenco-muusikko ja flamenco-tanssin ja -laulun opettaja. Åkerlund esittelee taiteilijantyötään Facebookissa nimellä Anette Ramona Flamenco.

— Flamenco-laulun juurethan ovat Espanjan mustalaislauluperinteessä.

Åkerlund on innostunut tutkimustyöstään, vaikka romanikulttuuriin kuuluvien tapojen — kuten puhtaussääntöjen — opettaminen herättää ristiriitaisiakin tunteita.

— Tuntuu paljastavalta kertoa kulttuurista, joka on erilainen. Puhtaushan on romanikulttuurissa myös rituaalista puhtautta.

Artikkeli on julkaistu Yliopisto-lehdessä 3/2021.