Pohjoisen kirjallisuuden teemanumero Ajan kohina #15

Pohjoiset naapurit -hanke tuotti Ajan kohina -lehden numeron 15, joka ilmestyi 24.6.2021.

Pohjoisen kirjallisuuden erikoisnumero kurkistaa erilaisiin pohjoisen kuvauksiin venäläisessä kaunokirjallisuudessa. Numeron esseissä ja käännöksissä keskiössä on ennen kaikkea pohjoinen luonto lintuineen, poroineen ja arktista aluetta asuttavine ja muokkaavine ihmisineen. Teksteistä käy kiinnostavalla tavalla ilmi se, miten monin eri tavoin pohjoiseen luontoon on Venäjällä aikojen saatossa suhtauduttu. Yhteiskunnalliset muutokset ovat heijastuneet tässäkin tapauksessa myös kirjallisuuteen ja kaunokirjallisissa teksteissä esiintyviin pohjoisen kuvauksiin.

Lehti sisältää myös aiemmin julkaisemattomia suomennoksia: Nadežda Bulatovan evenkirunoutta, Askold Bažanovin luontorunoja sekä otteen Anna Nerkagin pienoisromaanista Aniko iz roda Nogo ("Nogo-suvun Aniko", 1976).

Ajan kohina on sähköinen lehti, jonka saavat Venäläisen kirjallisuuden seuran jäsenet. Lehti ei ole avoimesti luettavissa. Lehden päätoimittaja on Henna Keränen.

Teemanumeron sisältö:

Henna Keränen: Pääkirjoitus

Esseet

Karina Lukin: Lintuja nenetsien suullisessa ja kirjallisessa taiteessa ja kesässä

Mika Perkiömäki: Pohjoisen satusetä Stepan Pisahov

Juha Räihä: Aurinkoloma Arktiksella – 1930-luvun arktinen utopia Aleksandr Beljajevin romaanissa Pod nebom Arktiki

Suomennoksia

Nadežda Bulatova: Evenkien kirjallisuus (suom. Anu Mannermaa)

Tintti Klapuri: Askold Bažanovin luontorunoja

Anna Nerkagi: Nogo-suvun Aniko (suom. Eeva Kuikka)

Venäläisiä sananlaskuja

Tomi Huttunen: Venäläisiä sananlaskuja Raija Rymin-Nevanlinnan suomennoksina