Onko salaliittoihin uskova ihminen epärationaalinen?

Filosofi, professori Maria Lasonen-Aarnio tutkii uskomusten syntyä.

Kun Maria Lasonen-Aarnio kävi ensimmäisen filosofian kurssinsa, tuntui kuin hän olisi osannut uida ensi kertaa. Musiikkitieteen opiskelija vaihtoi lennosta alaa.

Nyt filosofi kehittää uutta teoriaa uskomuksia koskevista normeista sekä tavoista ja taipumuksista, joilla muodostamme uskomuksia.

Tietoteoria koettelee maallikon ymmärrystä, mutta tietämisen ongelma on silti myös käytännönläheinen. Se näkyy vaikkapa koronakriisissä: kun päätösten seurauksia ei voida tietää, päätöksentekoa täytyy arvioida sen perusteella, miten hyvin uskomukset on muodostettu.

Jatko-opiskellessaan Oxfordin yliopistossa Lasonen-Aarnio työskenteli tietoteoreetikko Timothy Williamsonin kanssa. Williamsonin eksternalistinen ajattelu korostaa ympäröiviä rakenteita yksilön mielen toiminnan sijaan.

— On pohdittu, ovatko kaikki salaliittoteorioihin uskovat epärationaalisia. Ihmiset eivät aina halua tai uskalla katsoa todistusaineistoa. Mutta he ovat myös voineet kasvaa tietynlaisessa yhteisössä, joka on osa identiteettiä, ja elää vääristyneen evidenssin ympäröiminä.

Lasonen-Aarnio teki menestyksekästä uraa Michiganin yliopiston professorina, mutta paluu suomalaiseen yhteiskuntaan ja nykyisen ERC-tutkimusprojektin käynnistäminen tuntuvat hyvältä.

Kovakin kritiikki kuuluu asiaan

Filosofian loivat antiikin vapaat miehet — muut hoitivat käytännön työt. Tämän päivän filosofit, kuten kahden lapsen äiti Lasonen-Aarnio, kehittävät teorioita arjen paineissa.

Filosofiaan on kuulunut aggressiivinen keskustelukulttuuri, jota kaikki eivät koe omakseen ja johon etenkään tyttöjä ei koulita. Lasonen-Aarnio arvelee omaksuneensa tyylilajia Oxfordin tutkijayhteisössä.

— Yhdysvalloissa yksi opiskelija valitti, että olen liian pelottava enkä riittävän huolehtiva. Kukaan mieskollegoistani ei saanut sellaista palautetta.

Teoreettisen filosofian tuore professori kertoo ottavansa mielellään vastaan kovaakin kritiikkiä näkemyksiään kohtaan.

— Sen avulla pääsen kehittämään ajatuksiani eteenpäin.

Maria Lasonen-Aarnio on yksi Helsingin yliopiston uusista professoreista, jotka pitävät tervetuliaisluentonsa etätapahtumassa 24.–28.5.2021. Lisätietoja sivulla 19 ja helsinki.fi/juhlaluennot

Artikkeli on julkaistu Yliopisto-lehdessä 4/2021.