Kuuntele: Kansakunta töllön ääressä luo suomalaisuutta

Mediatutkija Johanna Sumiala pohtii, mitä rituaalit oikeastaan tekevät. 100-vuotiaan itsenäisen Suomen juhlavuonna Yliopisto-lehti tarkastelee suomalaisuutta eri tieteen­alojen näkökulmasta.

Täällä Pohjantähden alla (2009) pyöri TV1:ssä 100-vuotiskeväänä. Kertomus sisukkuudesta on liittynyt suomalaisuuteen pitkään. Se uudistuu mediassa ja mainoksissa,  siinä kun sisua tuotteistetaan.

— Median rooli on suuri. Eivät nämä kertomukset menisi mainonnassa läpi, jos ne eivät olisi tuttuja, miettii mediatutkija Johanna Sumiala.

Mediatutkijan näkökulmasta ei ole ollut yhtä ainoata suomalaisuutta.

— Se, että suomalaisuuksia on monia ei tarkoita, etteikö toisilla kertomuksilla kansalaisuudesta olisi enemmän valtaa ja painoarvoa.

Suomalaisuuden kertomukset vankistuvat muun muassa mediarituaaleissa, sellaisissa kuten Linnan juhlien kättelyjonon seuraaminen televisiosta.

— Käsikirjoitus on eliitin luoma, toimittajat kuvailevat seremoniallisesti tapahtumaa ja kansakunta kerääntyy vastaanottimien ääreen. Siinä tuotetaan suomalaisuuden kokemus.

Sumialan mukaan rituaali on sitä mitä se tekee. Median rituaalit voivat yhtä lailla pönkittää tai purkaa valtaa, niin Linnan juhlatkin.

— Kun juhlijat twiittailevat Linnasta, rituaalin kaava rikkoutuu.

Sumialan mukaan kamppailu suomalaisuudesta käy kuumana.

— Some synnyttää kuplia, mutta nyt olisi silti valtavasti mahdollisuuksia altistaa itsensä vieraille ajatuksille. Kansalaisuudestaan voi ottaa myös vastuuta.

Johanna Sumiala: Julkaisut, projektit, aktiviteetit. Twitter: @johannasumiala

Kuuntele Sumialan haastattelupodcast. Jos soitin ei toimi, klikkaa linkkiä.

Yliopisto-lehti on kaikille tarkoitettu, monipuolinen tiedelehti Helsingin yliopistosta.
Tilaa ja rakastu tieteeseen.