Kuka voittaa Nobelin ensi vuonna? Kirjallisuudentutkija tietää, millaisesta joukosta palkittu valitaan

Joka vuosi Sanna Nyqvist jännittää kirjallisuuden Nobelia, vaikka tuntee maailman palkinnon takana.

Ruotsin akatemia myönsi tänä syksynä kaksi kirjallisuuden Nobel-palkintoa kuittaamaan viimevuotista tyhjyyttä.

Tutkijatohtori Sanna Nyqvist tahtoo omistaa Nobel-kulisseja avaavan, syyskuussa ilmestyneen Räjähdemiehen perintö -teoksensa kaikille niille kirjailijoille, jotka eivät saa palkintoja.

— Isolla kirjailijajoukolla on hieno, pitkäjänteinen tuotanto, mutta he eivät osu raatien haaveihin. Usein yleisö ottaa Nobel-palkinnon automaattisesti langenneena ja ajattelee, että kirjailija voittaa sen meriiteillään.

He unohtavat kustannuspolitiikan: kenen kirjoja käännetään, ketä markkinoidaaan ja kenellä on niin hyvät verkostot ja agentit, että hän nousee kategoriaan, josta voi tulla valituksi.

— Kirjallisuudentutkimuksen ja kirjapalkintojen suhde ei ole ongelmaton. Se, että kirjailijaa on tutkittu paljon, lisää hänen painoarvoaan myös Nobel-valinnoissa, kirjallisuustieteilijä Nyqvist puntaroi.

Länsimaalainen valkoihoinen mies on todennäköisin kirjallisuuspalkinnon vastaanottaja. Vuodesta 1901 lähtien akatemia on palkinnut sata miestä ja 14 naista. Heistä runsaat 80 on kotoisin Euroopasta, reilut kymmenen Yhdysvalloista. Maanosista taas Afrikka ja Aasia ovat selvästi aliedustettuina voittajalistalla.

Nobelistiveikkaus osui oikeaan

Alfred Nobelin testamenttilahjoituksesta neljännes on varattu palkinnon hallinnointikuluihin. Voittajan valintaan on aikaa perehtyä.

— Se on puolipäivätyö niille kirjailijoille ja professoreille, jotka istuvat Ruotsin akatemian komiteassa.

Nobel-komitea ottaa vastaan ehdotukset palkintokandidaateista. Akatemian jäsenten lisäksi aloitteita ehdokkaista saavat tehdä kirjallisuuden professorit, kirjailijaliitot, kansalliset kirjallisuusakatemiat ja aikaisemmat kirjallisuuden nobelistit. Komitea tiivistää listan, ja akatemian jäsenet äänestävät voittajasta.

Ennen palkintojen jakamista Nyqvist veikkasi naisnobelistia.

— Puolalaisen Olga Tokarczukin teoksia on lainattu paljon Ruotsin akatemian Nobel-kirjastosta.

Kirjallisuustieteilijän tuntuma oli kohdallaan: kirjallisuuden Nobelin 2018 sai jälkikäteen Olga Tokarczuk ja vuoden 2019 palkinnon Peter Handke. Palkinnot myönnettiin 10.10. — Aleksis Kiven päivänä.

Sanna Nyqvistin teos ylsi puolestaan Kanava-tietokirjapalkinnon ehdokkaaksi Helsingin kirjamessuilla 24.10.

Haastattelu on julkaistu Yliopisto-lehden Kuka nyt -palstalla Y/08/19.

Sanna Nyqvistin Tutkijan ääni -kirjoitus analysoi Nobelin palkinnon taustoja.

Mitä Yliopisto-lehden kolumnisti, professori ja kirjailija Ebba Witt-Brattström tuumi viime vuonna Ruotsin akatemian kohusta?