Kirahviklubi tutustui Helsingin yliopiston tutkimuskohteisiin Suvirannassa ja Ainolassa

Helsingin yliopiston lahjoittajayhteisö Kirahviklubi tutustui Tuusulanjärven kulttuurikohteissa Suvirannan ja Ainolan historiaan sekä Helsingin yliopiston ajankohtaiseen tutkimukseen.

Museologian asiantuntijat ovat olleet mukana luomassa Suvirannan ateljeekodista museota

Suviranta on kansallistaiteilija Eero Järnefeltin ja rouva Saimi Järnefeltin ateljeekoti, joka on edelleen yksityiskäytössä. Ateljeekodista ollaan kuitenkin luomassa vähitellen museota, ja Helsingin yliopiston yliopistonlehtori Nina Robbins ja opiskelija Joanna Veinio kertoivat Suvirannassa vierailleille Kirahviklubilaisille hankkeen etenemisestä. Kyseessä on ainutlaatuinen projekti, jossa museologian opiskelijoilla on ollut mahdollisuus siirtyä luentosalista autenttiseen kohteeseen luomaan uutta museota ja niin varmistaa kulttuurihistoriallisesti korvaamattoman rakennuksen ja aineiston säilyminen tutkimusta varten. Veinio ja opiskelija Mariliis Rebane ovat kirjoittaneet Suvirannan projektista myös Museum Studies -blogia, jossa he kertovat lisää työskentelyn vaiheista. Museologian podcastissa he lisäksi keskustelevat Suvirannan puutarhasta ja Tuusulanjärven taiteilijayhteisössä vaikuttaneista naisista sekä pohtivat Suvirannan tulevaisuutta.

Opastetulla kierroksella tutustuttiin lisäksi taiteilijakotiin sekä taloa ympäröivään upeaan, englantilaistyyliseen puutarhaan.  Suvirannan on suunnitellut arkkitehti Usko Nyström, joskin myös Eero Järnefelt osallistui talon suunnitteluun. Järnefelt teki taloon myös huonekaluja Arts and Crafts -liikkeen hengessä; käyttöesineet saivat olla taiteellisia, ja käsityötaitoa arvostettiin. Talon sisällä kauniiden huonekalujen ja tunnelmallisen sisustuksen lisäksi huomion kiinnittivät lukuisat Järnefeltin sekä hänen lähipiiriinsä kuuluneiden taiteilijoiden taideteokset ja luonnokset.

Jean Si­be­lius Works -suur­han­ke tuo säveltäjän koko tuotannon muusikoiden ja tutkijoiden saataville

Aino ja Jean Sibeliuksen kotitalossa Ainolassa kirahviklubin jäsenet pääsivät kuulemaan Sibeliuksen ja hänen perheensä työstä ja elämästä Ainolan oppaan kertomana. Vuonna 1904 valmistunut Ainola oli Jean ja Aino Sibeliuksen koti 65 vuoden ajan, ja museona Ainola on toiminut vuodesta 1974.

Vierailun yhteydessä professori Timo Virtanen esitteli Jean Sibelius Works -hanketta, joka on Helsingin yliopistossa runsaan parin vuosikymmenen ajan toiminut tutkimushanke Sibeliuksen koottujen teosten julkaisemiseksi. Sibeliuksen perikunnan vuonna 1982 Kansalliskirjastolle luovuttama säveltäjän henkilökohtainen musiikkiarkisto on luonut pohjan suurhankkeelle. Julkaisun päätoimittajana toimiva professori Virtanen kertoo, että tavoite on julkaista tuotanto kahden niteen vuosivauhdilla. Tavoite on toteutunut, ja vuoden 2019 loppuun mennessä niteitä on julkaistu 33, ja koko tuotanto, yhteensä 60 nidettä, tulee julkaistuksi 2030-luvun puolessa välissä.

Jean Sibelius Works-suurhanketta voi tukea tekemällä lahjoituksen kansalliskirjaston kulttuuriperintörahastolle merkitsemällä lahjoituksen kohteeksi SIbelius-rahaston.