Kaksi nykyaikaista muinaisegyptiläistä kirjoitusta Helsingissä

Lyhyt esittely kenraali Sederholmista ja kahdesta muinaisegyptiläisestä kirjoituksesta Helsingissä.

Linnoituskenraali Carl Robert Sederholm (1818–1903) Helsingistä työskenteli sotainsinöörinä Mustanmeren rannikolla Krimin sodan aikana [kuva 1]. Siellä hän näki monia arkeologisia kohteita ja löytöjä. Egypti teki häneen syvän vaikutuksen ja hän menetti sielunsa sen ihmeille.

1. Carl Robert Sederholm (1818–1903). Historian kuvakokoelma, Museovirasto. CC BY 4.0.

Palattuaan Helsinkiin hän palkkasi kaksi kirvesmiestä rakentamaan pienoismalleja tärkeistä historiallisista rakennuksista, kuten kirkoista, moskeijoista ja linnoista sekä kreikkalaisista, roomalaisista ja egyptiläisistä temppeleistä, joille oli jopa oma museo (vuodesta 2019 Helsingin yliopiston museo) [kuva 2]. Hän oli harras vapaamuurari ja lahjoitti pienoismallin Salomonin temppelistä Jerusalemissa Tukholman loosille. Toinen malli jäi Helsinkiin, mutta on sittemmin kadonnut.

2. Sederholmin kolme pienoismallia egyptiläisistä temppeleistä: vas. Mammisi (Philae), kes. Horus Temple (Edfu), oik. Ramesseum (Seti I:n temppeli, Kurna). Kuva: Helsingin yliopistomuseo.

Sederholm vastasi useista linnoitusprojekteista, mukaan lukien Lauttasaaressa tehdyistä töistä. Yhden ammusvaraston räystäissä kallioperään on kaiverrettu hieroglyfeillä Sederholmin nimikirjoitus [kuva 3].

3. Lauttasaaren ammusvaraston räystäisiin kaiverrettu hieroglyfikirjoitus. Siinä lukee “Sederholm”. Kuva: Thomas Christiansen.

Lisäksi Hietaniemen hautausmaalla sijaitseva kenraalin hautamonumentti on suunniteltu muinaisen egyptiläisen temppelin portin muotoon ja koristeltu hieroglyfeillä kirjoitetulla kenraalin nimellä ja epiteetillä "todellinen ääni" (mȝʽ ḫrw) = oikeutettu tuonpuoleiseen [kuva 4].

4. Kenraalin hautakivi Helsingin vanhalla hautausmaalla. Peilatussa hieroglyfikirjoituksessa lukee: “Carl Sederholm, todellinen ääni (eli oikeutettu tuonpuoleiseen)”. Kuva: Thomas Christiansen.