Helsingin yliopiston taidekokoelmaan teos Anna Tuorilta

Helsingin yliopiston taidekokoelma karttui syksyllä 2019 uudella upealla maalauksella. Teoksen valitsi kansleri Kaarle Hämeri yhteistyössä Yliopistomuseon kanssa.

Anna Tuorin teos Prerequisite Number of Oohs and Aahs (trying to behave) jatkaa taiteilijan Galerie Anhavalla Hard, Get Up -näyttelyssä vuonna 2017 mukana olleiden maalausten teemaa. Maalauksessa taiteilija kuvaa liikkeessä olevaa päätöntä hahmoa, joka harppoo vauhdikkaasti eteenpäin. Taidokkaasti maalatussa teoksessa voi nähdä viittauksia nykypäivän kiireiseen elämänmenoon, huumoria unohtamatta. Teos on sijoitettu yliopiston päärakennukseen kansleri Kaarle Hämerin työhuoneeseen.

Anna Tuori (s. 1976) on palkittu helsinkiläinen kuvataiteilija. Hän valmistui Kuvataideakatemiasta 2003 ja on opiskellut myös École Nationale Supérieure des Beaux-Artsissa Pariisissa. Tuori valittiin Vuoden nuoreksi taiteilijaksi 2011 ja hän on ollut ehdolla Ars Fennica- ja Carnegie Art Award -palkinnon saajaksi. Hänen töitään on muun muassa Helsingin kaupungin taidemuseo HAMin, Nykytaiteen museo Kiasman ja Sara Hildénin taidemuseon kokoelmissa.