Anton Ravander-Rauaksen veistosnäyttely avautunut Viikissä

Valikoima Anton Ravander-Rauaksen kotieläinveistoksia on esillä 14.8.2017 eteenpäin Metsätieteiden talossa Viikissä (Latokartanonkaari 7, B-talon ala-aula). Taiteilija lahjoitti vuonna 1971 Helsingin yliopiston Maatalousmuseolle runsaat 100 kipsiveistosta kotielämistä, missä ne olivat yleisön nähtävillä museon sulkemiseen saakka vuoteen 2013. Syksyllä taiteilijasta ja veistoksista julkaistaan myös kattava tietokirja.

Vuonna 1890 syntyneen Herman Anton Ravanderin (vuodesta 1937 Ravander-Rauas) taiteilijan ura alkoi verrattain myöhään. Ennen sitä hän työskenteli somistajana muun muassa Elannon palveluksessa. Idean tehdä eläinveistoksen hän sai ystävältä, joka antoi hänelle savea käyttöön vuoden 1926 lopussa. Ravander teki ensimmäisen teoksensa, reliefin Metso soitimella uudenvuoden yönä 1927. Ura kuvanveistäjänä käynnistyi kokonaisvaltaisesti 1930-luvulla, jolloin hän sai mittavan tilauksen maatalousministeriöltä joka tilasi häneltä Suomen kotieläinsarjan opetustarkoitukseen. Näin syntyi 34 eläimestä koostuva veistoskokoelma 1930-luvun valioyksilöistä.

Kuuluisia eläinmalleja

Erityisen mieluinen tehtävä Ravander-Rauakselle oli saada ikuistaa marsalkka Mannerheimin ratsut Andermann (1936) ja Kate (1940). Myös presidentti Kekkosen Neuvostoliitosta lahjaksi saadut lämminveriset Kaunotar ja Suosikki varsoineen sekä ori Lento saivat muotokuvansa Ravander-Rauaksen muovaamina. Suomen ja koko Euroopan ensimmäinen satatonnari, ayrshire-lehmä Nopsa oli 1950-luvun kuuluisuus, jonka taiteilija sai tehtäväksi ikuistaa. Samoin Suomen kuuluisin sonni, Mäkimattilan Inssi, jonka jälkeläiset olivat maidon- ja lihantuotannon huippua.

Julkisia veistoksia

Kuuluisia ravinkuninkaallisia päätyi myös Ravander-Rauaksen malleiksi. Yksi näistä oli suomenhevonen Murto, josta Etelä-Pohjanmaan hevosjalostusliitto tilasi vuonna 1965 pronssisen patsaan joka on sijoitettu Seinäjoen raviradalle. Edeltävänä vuonna Ravander-Rauas oli voittanut Savonlinnan 325-vuotisjuhlien kunniaksi järjestetyn veistoskilpailun, ja kesäkuussa 1965 paljastettiin Savonlinnan Tallisaaressa isokokoinen, pronssiin valettu pässipatsas.

Veistoskokoelma luovutetaan yliopistolle

Anton Ravander-Rauas kuoli 19.8.1972 Helsingissä tehtyään 45 vuoden uran kuvanveistäjänä. Taiteilija oli säilyttänyt lähes kaikkien veistostensa originaalivalokset kotonaan. Niiden säilymisen tulevaisuudelle hän halusi turvata luovuttamalla kokoelma Helsingin yliopiston maatalousmuseoon Viikkiin. Eri jalostusyhdistysten ja muiden organisaatioiden edustajiston keräämien varojen turvin kokoelma luovutettiin juhlallisin menoin Maatalousmuseolle 30.11.1971.