Vegaanin joulupöytä on katettu!

Ilmastokestävyys keittiössä -hankkeen tutkijat valitsivat juhlapöytään seitanmurekkeen ja metsäsienikastiketta.

Ilmastokestävyys keittiössä –hankkeen tutkijat ovat kehittäneet uusia kasvisreseptejä yhdessä koulu- ja työpaikkalounaita valmistavien ruokapalveluiden kanssa. Laitoskeittiöiden käyttöön laaditut ohjeet on julkaistu avoimessa reseptipankissa ja niissä ilmoitetaan myös annosten hiilijalanjälki. Makuja viimeisteltiin ruokailijoiden antaman palautteen mukaan.

Tutkijat valikoivat jouluvinkin Yliopisto-lehden lukijoille.

— Seitan kuuluu yhä useampaan vegaaniseen juhlakattaukseen ja sopii hyvin joulupöytäänkin, Ilmastokestävä kasvisruoka -kampanjaa koordinoiva Pirjo Apell sanoo.

Ilmastokestävyys keittiössä — ruokakulttuurin murroksen arkiset mahdollisuudet -hanke yhdistelee feminististä tutkimusta, kriittistä eläintutkimusta, sosiologiaa ja yhteiskunnallista ympäristötutkimusta.

Seitanmureke

n. 2,5 kg eli 20 annosta

1 kg vehnägluteenijauhoja
400 g kikhernejauhoja
½ dl kasvisliemijauhetta
1 tl jauhettua inkivääriä
1 tl chilijauhetta
2 tl sipulijauhetta
1¼ tl paprikajauhetta
¾ rkl Garam masala -mausteseosta
¾ rkl juustokuminaa
1¼ rkl valkosipulijauhetta
1⅔ rkl soijakastiketta
9 dl vettä
1¾ dl rypsiöljyä

Marinadi
1 rkl soijakastiketta
1 dl omenaviinietikkaa
100 g tomaattisosetta
2 dl vettä

Sekoita kuivat aineet ja lisää kädenlämpöinen vesi, soijakastike ja rypsiöljy.

Vaivaa taikinaa muutama minuutti. Jos taikina tuntuu kovalta, lisää vettä, kunnes se on helposti muotoiltavaa mutta jämäkkää. Muotoile massasta kaksi pötköä.

Sekoita marinadi ja valele seitanit. Anna marinoitua vähintään kaksi tuntia.

Paista seitania ja marinadia tunti folio­kääreessä 160 °C:ssa. Avaa folio ja jatka paistamista vielä noin 30 minuuttia.

Murekkeen kruunuksi tutkijat ehdottavat metsäsienikastiketta.

Ohjeemme on pyöristäen mukailtu nettireseptistä, jossa valtaosa mitoista on ilmoitettu laitoskeittiötavan mukaan grammoina. Paistoaika on sovitettu kotiuunille. Mausteita voi lisätä oman maun mukaan. Jos ositat reseptin, tarkkaile paistoaikaa: pienempi mureke kypsyy hiukan nopeammin. Valmista, viipaloitua mureketta voi myös pakastaa.

Katso alkuperäinen resepti ja etsi inspiraatiota metsäsienikastikkeeseen täältä.

Artikkeli on julkaistu Yliopisto-lehdessä 10/2020.