Reilua kauppaa jo 20 vuotta – juhlan aihe myös UniCafelle

Reilun kaupan viikkoa vietetään tänä vuonna 21.-27.10. Vuosi 2019 on juhlavuosi, sillä Reilua kauppaa on edistetty Suomessa jo 20 vuotta.

Useimmille kosketus Reilun kaupan tuotteisiin yliopiston arjessa tulee UniCafe-ravintoloissa asioinnin kautta.

– Reilun kaupan 20-vuotisjuhlavuosi on samalla juhlan aihe myös UniCafelle – Reilun kaupan tuotteita on ollut valikoimissamme heti vuodesta 1999, sanoo UniCafen hankinta- ja tuotekehityspäällikkö Susanne Reiju.

Reilu kaupan viikon teematuotteena on tänä vuonna kaakao ja Reilun kaupan yhdistys nostaa esiin Reilun kaupan vaikutuksia erityisesti ilmaston kannalta.

UniCafet juhlistavat pyöreitä vuosia niin tuotetarjouksilla kuin lisäämällä tietoisuutta sekä kampanjaviikosta että Reilusta kaupan merkityksestä yleisesti. Tarkoitus on helpottaa ruokailijoita tekemään eettisiä valintoja.

– Esimerkiksi kaikki UniCafeiden käyttämä tofu on jo pitkään ollut Reilu kauppa –sertifioitua, joten tofuruokien ollessa listalla asiakas voi valita Reilun kaupan pääraaka-aineesta valmistetun ruoan lounaaksi, kertoo Reiju.

Helsingin yliopisto on ollut Reilun kaupan korkeakoulu vuodesta 2013 lähtien.

Reilun kaupan korkeakouluna yliopisto sitoutuu edistämään Reilu kauppa -sertifioitujen tuotteiden käyttöä ja saatavuutta hankinnoissaan: esimerkiksi yliopiston virallisissa tilaisuuksissa tarjottava kahvi ja tee on aina Reilun kaupan kahvia ja teetä.