Kemiallisia aseita on saatu vähennettyä

Maailma on turvallisempi paikka kuin 20 vuotta sitten, Alastair Hay arvioi.

Syyria kärähti viime syksynä siitä, että hallituksen joukot olivat käyttäneet klooria kapinallisia vastaan vuosina 2014 ja 2015. Tapaus oli ikävä sikälikin, että vuonna 2013 Syyria oli viimein liittynyt kemiallisten aseiden kieltosopimukseen CWC:hen.

Nyt sopimusta valvovassa Kemiallisten aseiden kieltojärjestössä OPCW:ssä käydään kovaa vääntöä, pitäisikö Syyriaa jotenkin rankaista.

— Jos rikos painetaan villaisella, muilla mailla voi olla houkutus seurata Syyrian esimerkkiä, Leedsin yliopiston ympäristötoksikologian professori Alastair Hay sanoo.

Hay on maailmankuulu kemisti ja kemiallisten aseiden tutkija. Hänen kampanjointinsa vaikutti keskeisesti siihen, että CWC astui voimaan vuonna 1997. Nyt liki kaikki valtiot ovat allekirjoittaneet kieltosopimuksen ja ovat OPCW:n jäseniä.

Vuonna 2014 jäsenvaltiot saivat tuhottua Syyrian kemiallisten aseiden varastot. Klooria Syyriassa on silti runsaasti, koska se ei ole kemiallinen ase ennen kuin sitä käytetään ihmisiä vastaan.

— Kemiallisena aseena käytettävän kloorin määrä on pieni verrattuna siihen, paljonko sitä tarvitaan veden puhdistukseen.

Totaalikielto voisi saastuttaa juomaveden ja johtaa katastrofiin. Hayn ratkaisu olisi tiukka auditointiprosessi: viranomaisten ja kemianteollisuuden täytyisi pitää tiukasti kirjaa kloorin käytöstä.

— Syyria on taitava pitämään tilastoja ihmisistä, joten miksei myös kemikaaleista.

Hay on vuosikymmenten saatossa osallistunut useisiin tutkimuksiin väitetystä kemiallisen aseen käytöstä, muun muassa Bosniassa ja Irakissa.

Kaiken kaikkiaan tilanne näyttää hänen mukaansa hyvältä. Useimmat valtiot ovat tuhonneet kemialliset aseensa täysin, ja maailma on turvallisempi kuin 20 vuotta sitten.

— Jäsenvaltiot työskentelevät yhteisymmärryksessä asian eteen. Tällainen on perin harvinaista, kun YK:ssa on myös varsin paljon lukkiutuneita kiistoja.

Teksti on julkaistu Yliopisto-lehden numerossa Y/01/17. Otsikkoa muutettu 16.2. klo 9.46.

Yliopisto-lehti on kaikille tarkoitettu, monipuolinen tiedelehti Helsingin yliopistosta.
Tilaa Yliopisto-lehti ja rakastu tieteeseen.