Jenni Haukio pukeutuu itsenäisyyspäivän juhlavastaanotolla ekologisesta Ioncell-kuidusta valmistettuun pukuun

Ioncell on uusi menetelmä, jonka valmistuksessa käytetään Helsingin yliopiston professori Ilkka Kilpeläisen kehittämää myrkytöntä liuotinta.

Jenni Haukio kantaa itsenäisyyspäivän juhlavastaanotolla Ioncell-kuidusta valmistettua pukua. Ioncell on Helsingin yliopiston ja Aalto-yliopiston yhteistyössä kehittämä menetelmä, jolla voidaan valmistaa laadukasta tekstiilikuitua puusta tai kierrätysmateriaaleista, kuten kierrätyspaperista ja -pahvista tai tekstiilijätteestä. Rouva Haukion puvun kangas on tehty suomalaisesta koivusta.

Ioncell-kuitujen valmistuksessa käytetään Helsingin yliopiston professori Ilkka Kilpeläisen kehittämää myrkytöntä ja turvallista ionista liuotinta. Kuidun raaka-aineena voidaan käyttää puusta valmistettavaa liukosellua, kierrätyspaperia tai -pahvia sekä tekstiilijätettä. Rouva Haukion puvun raaka-aine on koivusta tehty liukosellu, joka on peräisin Stora Enson Joensuun tehtaalta.

Ioncell-kuitu on ekologinen vaihtoehto paljon vettä ja viljelyalaa vaativalle puuvillalle, öljypohjaiselle polyesterille sekä viskoosille, jonka valmistuksessa käytetään myrkyllisiä kemikaaleja.

Pilottilinjasto käyttöön arviolta vuonna 2020

Helsingin yliopisto ja Aalto-yliopisto ovat kehittäneet Ioncell-menetelmää useiden vuosien ajan, ja tällä hetkellä valmistellaan pienimuotoisen koetuotannon aloittamista. Tiimissä on mukana muun muassa puunjalostuksen, kemian, muotoilun ja tekstiili- ja vaatetusalan asiantuntijoita ja opiskelijoita.

Tällä hetkellä Ioncell on vielä tutkimusvaiheessa. Siitä on valmistettu lukuisia uniikkituotteita, kuten mekkoja, huiveja, takki ja IPad-kotelo.

Valmistelut pilottilinjaston rakentamiseksi on jo aloitettu, ja tämänhetkisen arvion mukaan se olisi käytössä vuonna 2020. Pilottilinjastolla kuitua voidaan valmistaa selvästi isompia määriä kuin laboratoriossa. Jos pilotointi onnistuu hyvin, menetelmä voi olla valmis teollisen mittakaavan tuotantoon vuonna 2025.

Lue myös:
Aalto-yliopiston mediatiedote asiasta

Aiempia juttuja aiheesta:

Kemistit ratkaisevat isoja ympäristöongelmia
Liuotusmenetelmä avasi portit tuotekehitykselle
Ke­mian kek­sin­tö nousi muo­din catwal­keil­le
Ke­mian kek­sin­tö pok­ka­si H&M:n idea­pal­kin­non