Jari Niemelä: Emme saa jättää tulevia sukupolvia

Helsingin yliopiston erityistehtäviä hoitava rehtori Jari Niemelä korosti yliopiston vuosijuhlaviikon puheessaan 22.3. ilmastonmuutoksen ja luonnon monimuotoisuuden häviämisen – pahan parin – ratkaisujen kiireellisyyttä.

Helsingin yliopistolla vietetään kuluvalla viikolla yliopiston 381-vuotisjuhlaa. Juhlaviikko alkoi Jari Niemelän yhteisöllisyys-teemaisella puheella. Niemelän mukaan yhteisöllisyyttä voi vaalia kysymällä “Mitä kuuluu?” paitsi toisilta ihmisiltä, myös muulta luonnolta. Niin yhteisöllisyyttä koko elonkirjon välillä voidaan vaalia.

Yhteisöllisyys ihmisen ja luonnon välillä on tärkeää, sillä ihmistoiminnan seurauksena maailman selkärankaisista on kadonnut lyhyessä ajassa yli kaksi kolmasosaa. Pelkästään Suomesta ihmisen aiheuttama kuudes sukupuuttoaalto on hävittänyt yli 300 lajia. On myös entistä todennäköisempää, että planeetan ilmasto lämpenee yli kriittisen 1,5 asteen rajan jo seuraavan viiden vuoden aikana.

Ilmastonmuutoksen ja luonnon monimuotoisuuden häviämisen – pahan parin – ratkaisuilla on valtava kiire, painotti Niemelä juhlaviikon avauspuheessa. Niemelä toimii toistaiseksi osa-aikaisena, erityistehtäviä hoitavana rehtorina, ja pääasiallisena rehtorina työskentelee Sari Lindblom.

– Käsillä oleva koronakriisi voi toimia osaltaan yhteiskunnan kestävyysmurroksen kirittäjänä, kuten yliopiston post-koronaryhmä totesi raportissaan syksyllä 2020. Pandemia on sysäyskriisi, jonka jälkeen paluuta vanhaan ei enää ole. Käsillä on hetki muutokselle, Niemelä sanoo.

Maailman pelastamista ei voi jättää nuorten ilmastoaktivistien harteille

Ilmastonmuutoksen ja luonnon monimuotoisuuden häviämisen ratkaisemiseksi tarvitaan tekijöitä. Helsingin yliopisto aikoo tehdä oman osansa.

– Toiminta ilmaston ja luonnon puolesta on ihan jokaisen asia. Tehtävää ei voi jättää pelkästään nuorille ilmastoaktivisteille, Niemelä sanoo.

Kestävän tulevaisuuden rakentaminen on Helsingin yliopiston strateginen valinta, jota yliopisto edistää konkreettisilla teoilla. Vuodenvaihteessa yliopisto onnistui tavoitteessaan luopua sijoituksistaan fossiilisten polttoaineiden tuotantoon, ja juuri alkaneessa uudessa opetusperiodissa tarjolla on ensimmäistä kertaa monitieteinen, kaikille opiskelijoille suunnattu kestävyyskurssi. Kurssi avautuu lähitulevaisuudessa myös elinikäisille oppijoille.

Työtä tulevaisuuden eteen tehdään paitsi Helsingin yliopistolla myös koko yliopistokentällä.

– Yhdessä muiden suomalaisten yliopistojen kanssa julkaisimme syksyllä Suomen rehtorineuvosto Unifin kestävyyden ja vastuullisuuden teesit. Koko yliopistokenttä tavoittelee esimerkiksi hiilineutraaliutta vuoteen 2030 mennessä, Niemelä kertoo.

Hallitusohjelman ilmasto- ja biodiversiteettitavoitteet on toteutettava

Helsingin yliopisto vaatii, että hallitusohjelman ilmasto- ja biodiversiteettitavoitteet todella toteutetaan. Tahdon lisäksi ratkaisujen löytämiseksi tarvitaan tiedettä.

– Suomi on luvannut siirtyä kestäväksi yhteiskunnaksi vuoteen 2030 mennessä. Siihen on alle 10 vuotta aikaa. Tavoite on kova, mutta meillä ei ole muuta mahdollisuutta kuin onnistua. Yliopisto lupaa tarjota kaiken meiltä löytyvän tutkitun tiedon ja osaamisen, mitä maailman pelastamiseen tarvitaan.

– Emme saa jättää tulevia sukupolvia. Ihmislasten, jaavansarvikuonojen, järvilohien, saimaannorpan, keltavästäräkkien, mustavalaiden ja merikotkien tulee voida elää planeetallamme myös tulevaisuudessa, Niemelä toteaa.

Niemelän puhe aloitti yliopiston 381-vuotis juhlaviikon

381 vuotta täyttävää Helsingin yliopistoa juhlitaan kokonaisen viikon ajan ma 22.3. – pe 26.3.2021 välisen ajan. Viikolla toteutetaan etätapahtumia ja puheita sekä yliopiston Youtube-kanavalla että Tiedekulman verkkosivuilla. Kaikki kiinnostuneet ovat lämpimästi tervetulleita seuraamaan ohjelmaa, joka löytyy kokonaisuudessaan täältä.

Katso Jari Niemelän puhe yliopiston vuosijuhlaviikolla 22.3.2021 täältä: https://www.youtube.com/watch?v=XEIlyU2CGhk