Hyytiälän tutkimusaseman taiteilijaresidenssi hakee taiteilijoita

Oletko taiteilija tai osa taiteilijaryhmää? Kiinnostaako sinua monitieteellinen tutkimus, joka liittyy metsiin ja ilmakehään? Helsingin yliopiston Ilmastopyörre-ohjelma tarjoaa taiteilijoille mahdollisuuden työskennellä tieteellisellä tutkimusasemalla ja siellä toimivilla mittausasemilla, dialogissa tutkijoiden kanssa ja aseman tutkimusinfraa ja -dataa hyödyntäen.

Hyytiälän SMEAR II –tutkimusmetsä ääntelee sähköisesti ja pneumaattisesti. Moniväriset johdot ja putket risteilevät suomalaisen talousmetsän mättäiden ja aluskasvillisuuden seassa. Pleksilasiset mittauskammiot huokailevat avautuessaan ja sulkeutuessaan puiden oksissa ja metsänpohjassa. Myös Siikanevan valtavalla suoalueella ja Kuivajärvellä mitataan ympärivuotisesti. Aseman alueella on vanha, lumoava luonnonmetsä ja avohakkuualue. Hyytiälä on tunnettu tukikohta kansainvälisille tutkijoille, joita saapuu asemalle tekemään mittauksia ja tapaamaan kollegoita. Asema sijaitsee Hyytiälässä.

On laskettu, että ilmakehätieteiden huippuyksikön mittausasemilla mitataan ainakin 1200 eri asiaa ilmakehästä, pohjoisesta havumetsästä, soista ja järvestä. Asemalla tehtävä tutkimus, tieteelliset kokeet ja mittauskampanjat auttavat vastaamaan monimutkaisiin luonnontieteellisiin tutkimuskysymyksiin.

Ilmastopyörre on Helsingin yliopiston Ilmakehätieteiden keskuksen (INAR) sateenvarjon alla toimiva taideohjelma, jonka toiminta alkoi 2012. Ohjelmassa toteutetaan taiteilijaresidenssejä ja tilausteoksia sekä osallistavia taide & tiede -työpajoja.

Taide limittyy tutkimusaseman elämään

Haemme Ilmastopyörre-ohjelmaan residenssitaiteilijaa toteuttamaan omaa tutkimustaan asemalla. Taiteilija tai taiteilijaryhmä voi työskennellä asemalla 4-6 viikkoa vuoden 2020 aikana, riippuen projektin tarpeista. Pyrimme joustavuuteen residenssin keston ja formaatin suhteen, tärkein asia valintaa tehdessä on ehdotuksen kiinnostavuus ja ajankohtaisuus. Arvostamme tutkimuksellisuutta ja pitkäjännitteisyyttä. Toivomme taiteilijan jättävän asemalle jotain pysyvää residenssin jälkeen. Se voi olla teos aseman lähimaastossa, kokemus, joka jaetaan yleisön kanssa ja mahdollisesti taltioidaan, tai osallistava työpaja residenssijakson jälkeen.

Valitulle taiteilijalle pyritään löytämään projektia tukeva tieteellinen kumppani tai neuvonantajia ja häntä autetaan integroitumaan aseman arkeen. Tutkimusasemalla on vakituisesti noin 20 henkilöä töissä ja siellä vierailee jatkuvasti tutkijoita. Kesäaikaan yliopistokurssit ja tieteelliset työpajat tai mittauskampanjat täyttävät aseman äärimmilleen. Asemalla pidetään mm. ilmastotutkimukseen, metsäekologiaan ja metsänhoitoon liittyviä kursseja.  Asemalla on laboratoriotilat ja sauna lämpiää usein.

Taiteilija asuu asemalla joko hirsirakennuksessa tai kurssikeskuksessa. Aseman alueella on historiallisia 1900-luvun alussa rakennettuja hirsitaloja, joissa voi asua touko-syyskuussa. Talviasumiseen ovat käytössä uudemman kurssikeskuksen soluasunnot. Kurssikeskuksessa on jaettu keittiö ja saniteettitilat.

Ilmastopyörre-residenssiin valitulle taiteilijalle tai taiteilijaryhmälle maksetaan palkkiona 3000 euroa. Uuden teoksen tuotantokuluihin Ilmastopyörre osallistuu enintään 3000 eurolla. Kohtuulliset matkakustannukset asemalle korvataan Suomesta ja Euroopasta, kuitenkin enintään 500 euroa.

Residenssitaiteilija tai taitelijaryhmä voi asua asemalla korkeintaan 6 viikkoa vuoden 2020 aikana. Jos kyseessä on ryhmä, oleskelu pitää sopia aseman majoituskapasiteetin mukaan. Residenssi kattaa majoituskulut.

Residenssitaiteilijan tai -taiteilijat valitsee tieteen ja taiteen edustajista valittu asiantuntijaraati.

Lähetä ehdotuksesi suomeksi tai englanniksi 18.11.2019 mennessä osoitteeseen: cwair2019@helsinki.fi

Lisätietoja

Hakuohjeet: Avoin haku taide & tiede -residenssiin Hyytiälän tutkimusasemalle 2020

kuraattori Ulla Taipale, +358 504762483, ulla.taipale@helsinki.fi