"Hiilinegatiivinen Suomi - hiilinielujen merkitys ilmastokestävälle yhteiskunnalle" paneelikeskustelu Helsingin yliopiston Tiedekulmassa 5.4.2019 klo 9.00-11.30

Tiedekulmassa järjestetään paneelikeskustelu eduskuntavaalien ehdokkaille. Tilaisuuden järjestää Helsingin yliopiston ilmakehätietieteiden keskus INAR ja sen juontaa INARin työelämäprofessori Anneli Pauli.

Keskusteluun osallistuvat:

• Satu Hassi, Vihr
  • Elina Lepomäki, Kok
  • Eeva Kärkkäinen, Kesk
  • Tiina Rytky, Sdp
  • Tiera Laitinen, Ps
  • Paavo Arhinmäki, Vas
  • Anders Adlercreutz, Rkp
  • Sari Savela, Kd
  • Samuli Virtanen, Sin

Tilaisuudessa keskustellaan puolueiden tavoitteista liittyen päästövähennyksiin ja hiilinieluihin sekä keinoista, joilla puolueet aikovat vaikuttaa hiilinieluihin.

Tilaisuuden ohjelma:

09.00 Tilaisuuden avaus Helsingin Yliopiston rehtori Jari Niemelä
09.05 Tilaisuuden alustus Matti Saarni: Luonnontieteellisistä ilmiöpohjaisista ongelmista toiminnaksi yhteiskunnalliseen päätöksentekoon
09.15 Tilaisuuden alustus akateemikko Markku Kulmala: Hiilinielu ja CarbonSink+: ilmastonmuutoksen hillintä ja rohkeus päätöksiin. Paneelikeskustelen puheenjohtajana toimii INAR työelämäprofessori Anneli Pauli
9.30 – 10.00 Panelistien kommentit ja linjaukset puolueen päästövähennyspolusta
10.00 – 11.00 Paneelikeskustelu
11.00 – 11.30 Yleisön kysymykset ja kommentit panelisteille
11.30 Tilaisuus päättyy

Tilaisuuteen on vapaa pääsy ja erityisesti mediaa toivotaan paikalle, jotta puolueiden viestit tavoittavat äänestäjät. Jos et pääse paikalle, voit seurata tilaisuuden striimausta. Keskustelujen aihetta on käsitelty myös juuri julkaistussa Matti Saarnen gradussa.

Lisätietoja: Matti Saarni, puh. +358 44 505 0237, matti.saarni@helsinki.fi

Tapahtuman Facebook-sivu

Matti Saarnen pro gradu ’Luonnontieteellisistä ilmiöpohjaisista ongelmista toiminnaksi yhteiskunnalliseen päätöksentekoon’ esittelee yleistajuisesti ja selkeästi, miksi esimerkiksi ajankohtaisista metsien hiilinieluista ja lihankulutuksen vähentämisestä on oleellista puhua osana ilmastonmuutoskeskustelua.

Tutkielman aineistoon on haastateltu laajasti asiantuntijoita eri sektoreilta ministeristä maanviljelijään. Aineisto on kerätty paljon huomiota saaneen, syksyllä 2018 julkaistun IPCC:n 1,5 asteen raportin julkaisun jälkeen, viiden viikon sisällä raportin julkaisusta.

Tutkimuksessa nousi esiin useita teemoja, joista haastatellut asiantuntijat olivat yksimielisiä tai lähes yksimielisiä eri taustoistaan huolimatta. Tällaisia aiheita olivat mm. valtion toivottu rooli esimerkillisenä metsänomistajana ilmastonmuutoksen hillinnässä, ilmastonmuutoksen hillinnän tärkeys, Suomen rooli ilmastonmuutoksen hillinnässä globaalisti, ympäristöministeriön tavoitteiden ristiriita muiden ministeriöiden tavoitteiden kanssa sekä se että ilmastonmuutosta hillitsevällä metsä- ja maatalouspolitiikalla olisi samalla muitakin etuja, kuin ilmastonmuutoksen hillintä.