Askön ja Tvärminnen tutkimusasemat juhlivat tasavuosia yhteistyön merkeissä

Itämeren tutkimus on innostanut kansalaisia ja päättäjiä taistelemaan puhtaan ja hyvinvoivan meren puolesta jo 120 vuoden ajan. Tvärminnen eläintieteellinen asema ja Askön laboratorio ovat sisarasemia, jotka viettävät tänä vuotta 120- ja 60-vuotisjuhliaan.

Muistatko, kun mattojen peseminen meressä kyseenalaistettiin? Tai kun sama kävi veneen pohjan käsittelemiselle myrkkymaalilla?

Tieto Itämerestä herkkänä ympäristönä on levinnyt myös tutkijapiirien ulkopuolelle. Nykyisin niin päättäjät, elinkeinoelämä, kansalaisjärjestöt kuin kansalaisetkin ovat sitoutuneet vahvasti Itämeren tulevaisuuden turvaamiseen. Tämä on monilta osin tutkijoiden sinnikkään työn ansiota.

Tutkijoiden ponnistuksia huomioidaan tänä vuonna, kun sekä Helsingin yliopiston että Tukholman yliopiston tutkimusasemat viettävät juhlavuosiaan*. Kumpikin asemista on ponnistellut ensin tahollaan ja sitten yhä tiiviimmässä yhteistyössä lisätäkseen Itämeren tuntemusta, Helsingin yliopiston Tvärminnen eläintieteellinen asema peräti 120 vuoden ajan ja Tukholman yliopiston Itämerikeskukseen kuuluva Askön laboratorio (ruotsiksi ja englanniksi) 60 vuoden ajan.

Vuodesta 2014 alkaen Tvärminne ja Itämerikeskus ovat osallistuneet strategiseen Baltic Bridge ‑yhteistyöhön (ruotsiksi ja englanniksi)), jonka puitteissa pyritään hyödyntämään kumppaniyliopistojen tutkimusresursseja mahdollisimman laajasti. Tvärminnen vahvuuksia ovat esimerkiksi laajamittaiset kenttätutkimukset ja ekosysteemien seuranta, kun taas Tukholman yliopiston tutkijoilla on erityisen vankkaa osaamista matemaattisen mallinnuksen ja ulkoisen viestinnän saralla. Yhteistyö on selkeyttänyt käsitystä siitä, miten ihminen vaikuttaa Itämereen ja mitä kielteisten vaikutusten vähentämiseksi voidaan tehdä.

Kahdenvälistä Itämeri-yhteistyötä tiivistettiin entisestään vuonna 2021, kun yliopistot perustivat rannikkoekosysteemi- ja ilmastotutkimukseen keskittyvän CoastClim-keskuksen (ruotsiksi ja englanniksi). Ilmakehätutkijat ja aerosolihiukkasiin erikoistuneet asiantuntijat ovat tehneet CoastClim-keskuksessa yhteistyötä merentutkijoiden kanssa selvittääkseen meren ja ilmakehän vuorovaikutusta ja sen vaikutusta ilmastoon

*Vuonna 1961 perustettu Askön laboratorio täytti 60 vuotta jo viime vuonna, mutta pandemian vuoksi juhlintaa lykättiin vuodella.

Tutustu tutkimusasemiin ja osallistu juhlallisuuksiin

Tukholman yliopiston Itämerikeskus ja Helsingin yliopiston Tvärminnen eläintieteellinen asema esittelevät tutkimustaan ja asiantuntemustaan aktiivisesti muun muassa sosiaalisen median kanavillaan: