Sosiaalitieteiden kandiohjelmaan voi pyrkiä verkkokurssin ja näyttökokeen kautta

Helsingin yliopisto tarjoaa aivan uuden väylän päästä opiskelijaksi sosiaalitieteiden kandiohjelmaan. Verkkokurssi ja siihen liittyvä näyttökoe korvaavat perinteisen valintakokeen ja tarjoavat vaihtoehdon todistusvalinnan rinnalle keväällä 2020.

Yhteiskunta tänään on verkkokurssi, jonka suorittamalla on keväästä 2020 alkaen mahdollista päästä Helsingin yliopiston sosiaalitieteiden kandiohjelman tai Tampereen yliopiston yhteiskuntatutkimuksen opiskelijaksi.

Helsingin yliopistoon hakeneet ja verkkokurssin parhaiten suorittaneet hakijat pääsevät näyttökokeeseen. Sen perusteella valitaan sosiaalitieteiden kandiohjelman uudet opiskelijat niiden lisäksi, jotka pääsevät opiskelemaan todistusvalinnan kautta. Perinteistä valintakoetta ei siis ole lainkaan.

Verkkokurssille voi ilmoittautua joko Helsingin yliopiston tai Tampereen yliopiston kautta. Suoritus tehdään yliopistojen yhteisellä Digicampus-alustalla. Samalla suorituksella voi hakea molempiin hakukohteisiin.

– Kurssilla on nyt meneillään itseopiskeluvaihe, jossa tutustutaan sisältöihin ja harjoitellaan verkko-opiskelualustan käyttöä, kertoo Helsingin yliopiston sosiaalitieteiden kandiohjelman johtaja Arho Toikka.

Verkkokurssilla saa hyvää kokemusta yliopisto-opiskelusta

Kurssille sekä yhteishakuun pitää ilmoittautua 1. huhtikuuta kello 15 mennessä ja itseopiskeluvaiheen tehtävät tehdä viimeistään 5. huhtikuuta. Tämän jälkeen kurssi etenee viikoittain vaihtuvin teemoin, joihin liittyvät tehtävät pisteytetään. Parhaat pisteet kurssilla saaneista kutsutaan näyttökokeeseen, josta lopullinen valinta tehdään.

– Verkkokurssilla voi olla monipuolista sisältöä kandiohjelman eri teemoista ja opintosuunnista. Näin se antaa hyvän ikkunan siihen, mitä opiskelemaan päässeillä on edessään, Toikka sanoo.

– Opiskelu verkkokurssilla on myös pedagogisesti ja kokemuksena lähempänä sosiaalitieteiden opiskelua yliopistolla kuin pääsykokeeseen pänttääminen, Toikka toteaa.

Kurssi on viiden opintopisteen laajuinen ja kuuluu sosiaalitieteiden kandiohjelman syksyllä 2020 uudistuviin perusopintoihin. Siinä tapauksessa, että ei tule valituksi yliopistoon, voi opintoja halutessaan jatkaa Avoimessa yliopistossa.

Lisätietoa ja tarkemmat ohjeet Opintopolku.fi -palvelussa: Sosiaalitieteiden kandiohjelma, valtiotieteiden kandidaatti ja maisteri (3v + 2v) > Hakeminen > Valintaperusteet > Kurssivalinta

Lisätiedot:
Arho Toikka