Roope Uusitalo tutkii aktiivimallia, jotta poliitikot voisivat tehdä siitä valistuneita päätöksiä

Julkistalouden professori syttyy tutkimusaiheista, jotka vaikuttavat ihmisten hyvinvointiin.

Mitä tutkit?

Tutkimusalojani ovat julkistalous, työn taloustiede, ja koulutuksen talous. Teen empiiristä tutkimusta teemoista, jotka ovat minusta tärkeitä talouspolitiikan ja ihmisten hyvinvoinnin kannalta.

Mihin ja miten oman tutkimuksesi aihe vaikuttaa?

Juuri nyt yritämme selvittää työttömyysturvan aktiivimallin vaikutuksia. Päätös siitä, mitä aktiivimallille tehdään, kuuluu poliitikoille. Me yritämme selvittää, miten malli toimii, jotta päätökset voisi perustua tutkimustietoon.

Mikä omalla alallasi inspiroi sinua erityisesti juuri nyt?

Suuret tietomassat ja niihin perustuva empiirinen tutkimus on mullistanut taloustieteen viimeisimpien parinkymmenen vuoden aikana. Uudet innovaatiot, jotka liittyvät esimerkiksi tekoälyn kehitykseen, saattavat saada aikaan uuden mullistuksen menetelmien kehittämisessä.

Roope Uusitalo on julkistalouden professori valtiotieteellisessä tiedekunnassa ja Helsinki Graduate School of Economicsissa.

Tutustu myös muihin uusiin professoreihin